Onzekerheid over reddingsplan Saab

Er is nieuwe onzekerheid ontstaan over het reddingsplan voor autofabrikant Saab.

De prijs die twee Chinese bedrijven wilden betalen voor nieuwe aandelen van moederconcern Swedish Automobile, moet neerwaarts worden aangepast nu de koers van het fonds de afgelopen maanden is ingeklapt.

Dat blijkt uit de vrijdagavond laat verzonden toelichting op de agenda voor een buitengewone aandeelhoudersvergadering die op 11 november plaatsvindt.

De Chinese autobedrijven Pang Da en Youngman zullen, als de autoriteiten in hun land daarmee instemmen, een bedrag van € 245 mln investeren in Saab. De investering vindt plaats via de aanschaf van nieuwe aandelen van Swedish Automobile, het Nederlandse moederconcern dat onlangs een Zweedse vorm van surseance vroeg en kreeg voor het geplaagde Saab.

Toen de geplande investering aangekondigd werd, medio juni, werd de uitgifteprijs van de nieuwe aandelen Swedish Automobile vastgesteld op € 4,19. De koers is daarna volledig in elkaar gezakt, vanwege zorgen over het voortbestaan van de onderneming.

‘De partijen zijn momenteel in overleg om een faire aanpassing van de uitgiftekoers te bepalen’, stelt Swedish Automobile in het bericht van afgelopen vrijdag.

Een aandeel Swedish Automobile kost nu € 1,04. Daarmee is de onderneming circa € 26 mln waard, nog slechts eentiende van het bedrag waarvoor de Chinezen willen participeren.

Bij de aanvankelijk overeengekomen uitgiftekoers van € 4,19 zou Pang Da een belang van 24% krijgen in Swedish Automobile en Youngman een belang van 29,9%. Als de Chinezen nu aandelen krijgen voor een lagere prijs zal hun belang in Swedish Automobile dus mogelijk vele malen groter uitvallen. Probleem daarbij kan zijn dat de bedrijven een bod moeten uitbrengen op de hele onderneming. Dat is immers verplicht als het belang boven de 30% uitkomt.

Een mogelijke oplossing biedt het feit dat de investering blijkens het bericht van vrijdag nu in twee tranches zal plaatsvinden, iets waar eerder geen sprake van was. In dat geval kan in eerste instantie een klein belang aangekocht worden. Als de koers dan stijgt, hoeft voor het restant een minder grote aanpassing te worden gedaan.

Swedish Automobile laat in een reactie weten dat de omvang van de beoogde belangen die de Chinezen in Swedish Automobile krijgen, nog steeds geldt, maar gaat verder niet op de kwestie in.

Bron: Financieel Dagblad

Onzekerheid over reddingsplan Saab - Automobielmanagement.nl

Onzekerheid over reddingsplan Saab

Er is nieuwe onzekerheid ontstaan over het reddingsplan voor autofabrikant Saab.

De prijs die twee Chinese bedrijven wilden betalen voor nieuwe aandelen van moederconcern Swedish Automobile, moet neerwaarts worden aangepast nu de koers van het fonds de afgelopen maanden is ingeklapt.

Dat blijkt uit de vrijdagavond laat verzonden toelichting op de agenda voor een buitengewone aandeelhoudersvergadering die op 11 november plaatsvindt.

De Chinese autobedrijven Pang Da en Youngman zullen, als de autoriteiten in hun land daarmee instemmen, een bedrag van € 245 mln investeren in Saab. De investering vindt plaats via de aanschaf van nieuwe aandelen van Swedish Automobile, het Nederlandse moederconcern dat onlangs een Zweedse vorm van surseance vroeg en kreeg voor het geplaagde Saab.

Toen de geplande investering aangekondigd werd, medio juni, werd de uitgifteprijs van de nieuwe aandelen Swedish Automobile vastgesteld op € 4,19. De koers is daarna volledig in elkaar gezakt, vanwege zorgen over het voortbestaan van de onderneming.

‘De partijen zijn momenteel in overleg om een faire aanpassing van de uitgiftekoers te bepalen’, stelt Swedish Automobile in het bericht van afgelopen vrijdag.

Een aandeel Swedish Automobile kost nu € 1,04. Daarmee is de onderneming circa € 26 mln waard, nog slechts eentiende van het bedrag waarvoor de Chinezen willen participeren.

Bij de aanvankelijk overeengekomen uitgiftekoers van € 4,19 zou Pang Da een belang van 24% krijgen in Swedish Automobile en Youngman een belang van 29,9%. Als de Chinezen nu aandelen krijgen voor een lagere prijs zal hun belang in Swedish Automobile dus mogelijk vele malen groter uitvallen. Probleem daarbij kan zijn dat de bedrijven een bod moeten uitbrengen op de hele onderneming. Dat is immers verplicht als het belang boven de 30% uitkomt.

Een mogelijke oplossing biedt het feit dat de investering blijkens het bericht van vrijdag nu in twee tranches zal plaatsvinden, iets waar eerder geen sprake van was. In dat geval kan in eerste instantie een klein belang aangekocht worden. Als de koers dan stijgt, hoeft voor het restant een minder grote aanpassing te worden gedaan.

Swedish Automobile laat in een reactie weten dat de omvang van de beoogde belangen die de Chinezen in Swedish Automobile krijgen, nog steeds geldt, maar gaat verder niet op de kwestie in.

Bron: Financieel Dagblad