Dat schrijft Financial Times. Deze actie van Marchionne komt na maanden van bittere gedachtenwisselingen tussen hem,  de vakbonden en Confindustria.  Fiat is de grootste private werkgever van Italië en een voorbeeld van de na-oorlogse industriële kracht van het land. Fiat betaalt per jaar vijf miljoen euro contributie per jaar aan Confindustria, zo zeggen Italiaanse media.  Maar Fiat vertrekt per 1 januari 2012 uit de unie, volgens ceo Marchionne. 

De spraakmakende topman van Fiat schreef in een open brief: "Fiat, die bezig is aan de bouw van een belangrijke internationale groep met 181 fabrieken in dertig landen, kan zich niet veroorloven in Italië te werken in een omgeving van onzekerheid die zo afwijkt van omstandigheden elders." Het feit dat Fiat uit Confindustria stapt, laat Fiat ook ontsnappen aan de afspraak tussen de werkgeversclub en de vakbonden van 21 september dat elke lokale loonafspraak de goedkeuring moet krijgen van nationale vakbondschefs. Binnen Italiaanse industriële kringen neemt men aan dat Marchionne en zijn bestuursvoorzitter John Elkann van plan zijn de productie uit Italië weg te halen en de historische fabrieken af te bouwen.  In tegenstelling tot deze verwachting,  zal Fiat investeren in een nieuwe productie-infrastructuur in Turijn voor Alfa Romeo en zal daar ook de nieuwe MiTo gaan bouwen.  Marchionne is bovendien van plan de eerste Jeep suv in 2013 in Italië te bouwen. Hij zei dat hij zich gecommitteerd voelt om een rol te spelen in de industriële ontwikkeling van Italië.