Einde autoproductie Pininfarina

Na tachtig jaar komt er een definitief einde aan de productie van carrosseriën bij Pininfarina in Turijn.

Dit is bekendgemaakt door de Italiaanse krant La Repubblica. De fabriek in San Giorgio gaat dicht; Deze productielocatie was het enige onderdeel dat nog in stand werd gehouden naast het hoofdkantoor in de wijk Cambiano. Er zullen in eerste instantie 127 werknemers ontslagen worden en voor de overige werknemers zal de onzekerheid nog een tijdje voortduren. Volgens het bericht beschikt de firma over steeds minder liquiditeit.

Dit eens zo succesvolle Italiaanse ontwerphuis heeft het de laatste jaren bijzonder moeilijk en valt langzaam uit elkaar. Pininfarina’s einde werd ingeluid toen eigenaar en nazaat Andrea Pininfarina in 2008 omkwam bij een tragisch verkeersongeval. Kort daarna volgde de crisis en stond de bekende firma binnen een mum van tijd op instorten. In 2009 werden de eerste onderdelen al aan de gemeente Turijn overgeleverd die dit op haar beurt -zonder al te veel succes- probeert te verhuren aan De Tomaso. In een moeizame zoektocht naar investeerders is er intussen altijd maar één serieuze overnamekandidaat geweest in de vorm van de Franse partner en aandeelhouder Bolloré, met wie Pininfarina concepten ontwikkelde van een elektrische stadswagen. Deze optie schijnt nu steeds minder levensvatbaar te zijn. 

Pininfarina is verantwoordelijk voor vele unieke en smaakvolle creaties door de jaren heen, van concepts tot productiemodellen. Een van de laatste hoogtepunten is de Alfa Romeo Duettottanta ter gelegenheid van 80 jaar Pininfarina en 100 jaar Alfa Romeo. Pininfarina produceerde haar eigen ontwerpen vervolgens, in opdracht van grote autobouwers. Meestal was dit Fiat, maar sinds enige jaren heeft de Italiaanse autofabrikant besloten om efficiënter te produceren en neemt het vele kostenbesparende maatregelen. Het enige wat nu nog overblijft is het ontwerpbureau waarin Pininfarina nieuwe creaties op papier zet, van auto’s tot treinen en gebruiksvoorwerpen.

Het bedrijf werd in 1930 opgericht door Battista ‘Pinin’ Farina. Verschillende grote automerken (zoals Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia en Maserati) maken gebruik van de diensten van Pininfarina. Maar ook fabrikanten van buiten de landsgrenzen, zoals Ford, Mitsubishi en Volvo.

Bron: AutoEdizione

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Vergeet niet te herinneren alle creaties van Pininfarina voor Austin/Morris en als \\\”huisontwerper\\\” alle Peugeots tot ca. 10 jr geleden

Geplaatst door: Theo Prijs op
Einde autoproductie Pininfarina - Automobielmanagement.nl

Einde autoproductie Pininfarina

Na tachtig jaar komt er een definitief einde aan de productie van carrosseriën bij Pininfarina in Turijn.

Dit is bekendgemaakt door de Italiaanse krant La Repubblica. De fabriek in San Giorgio gaat dicht; Deze productielocatie was het enige onderdeel dat nog in stand werd gehouden naast het hoofdkantoor in de wijk Cambiano. Er zullen in eerste instantie 127 werknemers ontslagen worden en voor de overige werknemers zal de onzekerheid nog een tijdje voortduren. Volgens het bericht beschikt de firma over steeds minder liquiditeit.

Dit eens zo succesvolle Italiaanse ontwerphuis heeft het de laatste jaren bijzonder moeilijk en valt langzaam uit elkaar. Pininfarina’s einde werd ingeluid toen eigenaar en nazaat Andrea Pininfarina in 2008 omkwam bij een tragisch verkeersongeval. Kort daarna volgde de crisis en stond de bekende firma binnen een mum van tijd op instorten. In 2009 werden de eerste onderdelen al aan de gemeente Turijn overgeleverd die dit op haar beurt -zonder al te veel succes- probeert te verhuren aan De Tomaso. In een moeizame zoektocht naar investeerders is er intussen altijd maar één serieuze overnamekandidaat geweest in de vorm van de Franse partner en aandeelhouder Bolloré, met wie Pininfarina concepten ontwikkelde van een elektrische stadswagen. Deze optie schijnt nu steeds minder levensvatbaar te zijn. 

Pininfarina is verantwoordelijk voor vele unieke en smaakvolle creaties door de jaren heen, van concepts tot productiemodellen. Een van de laatste hoogtepunten is de Alfa Romeo Duettottanta ter gelegenheid van 80 jaar Pininfarina en 100 jaar Alfa Romeo. Pininfarina produceerde haar eigen ontwerpen vervolgens, in opdracht van grote autobouwers. Meestal was dit Fiat, maar sinds enige jaren heeft de Italiaanse autofabrikant besloten om efficiënter te produceren en neemt het vele kostenbesparende maatregelen. Het enige wat nu nog overblijft is het ontwerpbureau waarin Pininfarina nieuwe creaties op papier zet, van auto’s tot treinen en gebruiksvoorwerpen.

Het bedrijf werd in 1930 opgericht door Battista ‘Pinin’ Farina. Verschillende grote automerken (zoals Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia en Maserati) maken gebruik van de diensten van Pininfarina. Maar ook fabrikanten van buiten de landsgrenzen, zoals Ford, Mitsubishi en Volvo.

Bron: AutoEdizione

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Vergeet niet te herinneren alle creaties van Pininfarina voor Austin/Morris en als \\\”huisontwerper\\\” alle Peugeots tot ca. 10 jr geleden

Geplaatst door: Theo Prijs op