Ford onderuit in Amerikaans betrouwbaarheidsonderzoek

De storinggevoeligheid blijkt onverwacht hoog te zijn, met als gevolg dat Ford een flinke deuk heeft opgelopen na het meest recente betrouwbaarheidsonderzoek van het gezaghebbende Amerikaanse tijdschrift Consumer Reports.

Voor Ford, dat de afgelopen jaren in financieel opzicht beter draaide dan zijn landgenoten Chrysler en General Motors, zijn de uitkomsten van het onderzoek een slag in het gezicht. De uitkomsten van Consumer Reports bewijzen dat de meest recente Ford modellen allesbehalve kinderziektevrij zijn. De redactie van het magazine raadt haar lezers dan ook aan om de kat bij de aanschaf van een nieuw Ford model eerst even uit de boom te kijken.

In het onderzoek van Consumer Reports werden 1,3 miljoen auto’s van de modeljaren 2002 t/m 2011 onderzocht. Er werden in totaal 28 merken tegen het licht gehouden. En waar verliezers zijn, daar zijn natuurlijk ook winnaars. Zoals Chrysler en Jeep. Lange tijd waren deze merken de risee van de Amerikaanse auto-industrie, maar inmiddels hoeft men zich niet meer te schamen voor de bouwkwaliteit. Landgenoot General Motors laat een weinig consistent beeld zien. Voor de nieuwe Chevrolet Volt is qua betrouwbaarheid een glansrol weggelegd, maar wie een storingvrije premium SUV zoekt, kan de Cadillac SRX beter laten staan. Dit is een veeg teken voor wat betreft de degelijkheid van Saab’s nieuwe 9-4X die technisch identiek is aan de Amerikaan.

Op Volvo na, dat is de betrouwbaarheidsstatistiek de 10e plaats wist te pakken en daarmee het best scorende Europese label was, maken Japanse merken nog steeds de dienst uit als het gaat om het bouwen van storingarme modellen. Met name Toyota’s Amerikaanse jeugdmerk Scion maakt indruk (o.a. met haar eigen versie van de Urban Cruiser) en ook Lexus plus Mazda doen het goed. Hyundai en Kia wisten zich niet in de top10 te nestelen, maar behaalden toch een bovengemiddeld goed resultaat. De grootste verliezer in het onderzoek van Consumer Reports was overigens niet Ford, maar Porsche. Dit merk lijkt de jongste Cayenne onvoldoende goed uitontwikkeld op de markt gebracht te hebben. De redactie omschrijft de situatie voor de SUV als "verschrikkelijk". En met recht, want Porsche duikelt in de statistieken van de 2e naar de 27e plaats.

Ford onderuit in Amerikaans betrouwbaarheidsonderzoek - Automobielmanagement.nl

Ford onderuit in Amerikaans betrouwbaarheidsonderzoek

De storinggevoeligheid blijkt onverwacht hoog te zijn, met als gevolg dat Ford een flinke deuk heeft opgelopen na het meest recente betrouwbaarheidsonderzoek van het gezaghebbende Amerikaanse tijdschrift Consumer Reports.

Voor Ford, dat de afgelopen jaren in financieel opzicht beter draaide dan zijn landgenoten Chrysler en General Motors, zijn de uitkomsten van het onderzoek een slag in het gezicht. De uitkomsten van Consumer Reports bewijzen dat de meest recente Ford modellen allesbehalve kinderziektevrij zijn. De redactie van het magazine raadt haar lezers dan ook aan om de kat bij de aanschaf van een nieuw Ford model eerst even uit de boom te kijken.

In het onderzoek van Consumer Reports werden 1,3 miljoen auto’s van de modeljaren 2002 t/m 2011 onderzocht. Er werden in totaal 28 merken tegen het licht gehouden. En waar verliezers zijn, daar zijn natuurlijk ook winnaars. Zoals Chrysler en Jeep. Lange tijd waren deze merken de risee van de Amerikaanse auto-industrie, maar inmiddels hoeft men zich niet meer te schamen voor de bouwkwaliteit. Landgenoot General Motors laat een weinig consistent beeld zien. Voor de nieuwe Chevrolet Volt is qua betrouwbaarheid een glansrol weggelegd, maar wie een storingvrije premium SUV zoekt, kan de Cadillac SRX beter laten staan. Dit is een veeg teken voor wat betreft de degelijkheid van Saab’s nieuwe 9-4X die technisch identiek is aan de Amerikaan.

Op Volvo na, dat is de betrouwbaarheidsstatistiek de 10e plaats wist te pakken en daarmee het best scorende Europese label was, maken Japanse merken nog steeds de dienst uit als het gaat om het bouwen van storingarme modellen. Met name Toyota’s Amerikaanse jeugdmerk Scion maakt indruk (o.a. met haar eigen versie van de Urban Cruiser) en ook Lexus plus Mazda doen het goed. Hyundai en Kia wisten zich niet in de top10 te nestelen, maar behaalden toch een bovengemiddeld goed resultaat. De grootste verliezer in het onderzoek van Consumer Reports was overigens niet Ford, maar Porsche. Dit merk lijkt de jongste Cayenne onvoldoende goed uitontwikkeld op de markt gebracht te hebben. De redactie omschrijft de situatie voor de SUV als "verschrikkelijk". En met recht, want Porsche duikelt in de statistieken van de 2e naar de 27e plaats.