De Zweedse rechtbank gaf het bedrijf afgelopen maandag (31 oktober) toestemming  de reorganisatie wel door te zetten nadat Pang Da en Youngman een akkoord hadden bereikt over de overname van Saab voor honderd miljoen euro. De Chinese bedrijven willen het bedrijf in 2014 winstgevend maken door de komende vijf tot zes jaar 2,2 miljard euro in Saab te investeren. "De Chinese kant van het bedrijfsplan is nog niet compleet, we hebben meer input nodig van onze nieuwe eigenaren", aldus Larsson.

Hij omschrijft het algemene bedrijfsplan als ‘werk in uitvoering’ en zegt dat Saab Automobile nog bepaalde aspecten ervan moet overeenkomen met de nieuwe eigenaren. Ook moet de noodzakelijke goedkeuring nog komen van derden, zoals de vorige eigenaar General Motors (GM), de Europese investeringsbank, het Zweedse schuldkantoor en de Chinese autoriteiten. "Het enige dat zeker is, is dat dingen niet precies zullen gaan zoals gepland", aldus Larsson in het bericht.

Martin Larsson, die sinds 2003 bij Saab Automobile werkt, gelooft dat het huidige plan succesvoller zal zijn dan het vorige bij de reorganisatie in 2009. Toen werd het aantal te produceren auto’s ruim overschat. Onder het meest recente plan mikt het bedrijf op 35 duizend tot 55 duizend verkopen  in 2012, wat geleidelijk zal groeien naar 185 duizend tot 205 duizend in 2016. Saab behaalde in zijn geschiedenis ooit een record van 130 duizend eenheden. (bron: Reuters / Dow Jones)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding