500 wordt mogelijk eigen merk binnen Fiat Group

Fiat overweegt ‘de kracht van de 500′ ten volle te gaan benutten door het mondiaal als een apart label te gaan invoeren. Er moeten dan ook steeds meer modellen op de markt verschijnen met dezelfde filosofie.

Topman Marchionne gaf al eerder aan dat Alfa Romeo en Jeep ook speciale aandacht zullen krijgen als sterke internationale logo’s binnen de groep. De merkidentiteit van Fiat kan op markten als bijvoorbeeld Rusland commercieel te weinig indruk maken en juist daar zullen ‘500′, Alfa Romeo en Jeep het moeten  doen.  Ook Chrysler/Lancia zal niet zomaar op elke markt worden gebracht, vooral niet als er weinig marktaandeel te behalen valt wegens hevige concurrentie.

Marchionne gaf ook aan dat Fiat in Azië weinig kans zal maken met bepaalde kleine modellen, waar het in Zuid-Amerika en Europa juist goed mee kan scoren (Panda, Uno, Palio, Punto). Marchionne heeft al vaker gezegd dat het goed in de markt zetten van zich sterk onderscheidende merken (bijvoorbeeld ook Maserati) een belangrijke kwaliteit zal zijn van de Fiat-Chrysler groep in de komende jaren. Tegen 2014 wil het bedrijf met deze aanpak zes miljoen auto’s per jaar bouwen en tot de belangrijkste concerns in de wereld behoren.

Een ander aspect van een nieuw soort Fiat is de overweging Fiat terug te trekken van de beurs in Milaan. Het handelsklimaat zal er de komende jaren naar verwachting niet sterk verbeteren en dus kiest de Italiaanse fabrikant (waarvan de kredietwaardigheid alleen maar daalt) mogelijk eieren voor z’n geld. In de toekomst zal de firma het dan samen met Chrysler opnieuw proberen op de NYSE (New York Stock Exchange) in Wallstreet.  Met deze verklaring (en het feit dat Marchionne zich al terugtrok uit de organisaties van werkgevers Confindustria en Anfia) zal Italië de aanwezigheid van Fiat minder gaan ervaren – ondanks het mooie plan ‘Fabbrica Italia’ met de beloofde miljardeninvesteringen. In Turijn zullen toch steeds minder managers gaan rondlopen, omdat die -zoals Marchionne eens heeft gezegd- altijd in de buurt van de handelsbeurs zullen blijven. Begin dit jaar werd Marchionne voor dit soort uitlatingen nog in Rome ontboden. Maar door de huidige schuldencrisis lijkt er in Italië vandaag de dag meer mogelijk dan voorheen.

500 wordt mogelijk eigen merk binnen Fiat Group - Automobielmanagement.nl

500 wordt mogelijk eigen merk binnen Fiat Group

Fiat overweegt ‘de kracht van de 500′ ten volle te gaan benutten door het mondiaal als een apart label te gaan invoeren. Er moeten dan ook steeds meer modellen op de markt verschijnen met dezelfde filosofie.

Topman Marchionne gaf al eerder aan dat Alfa Romeo en Jeep ook speciale aandacht zullen krijgen als sterke internationale logo’s binnen de groep. De merkidentiteit van Fiat kan op markten als bijvoorbeeld Rusland commercieel te weinig indruk maken en juist daar zullen ‘500′, Alfa Romeo en Jeep het moeten  doen.  Ook Chrysler/Lancia zal niet zomaar op elke markt worden gebracht, vooral niet als er weinig marktaandeel te behalen valt wegens hevige concurrentie.

Marchionne gaf ook aan dat Fiat in Azië weinig kans zal maken met bepaalde kleine modellen, waar het in Zuid-Amerika en Europa juist goed mee kan scoren (Panda, Uno, Palio, Punto). Marchionne heeft al vaker gezegd dat het goed in de markt zetten van zich sterk onderscheidende merken (bijvoorbeeld ook Maserati) een belangrijke kwaliteit zal zijn van de Fiat-Chrysler groep in de komende jaren. Tegen 2014 wil het bedrijf met deze aanpak zes miljoen auto’s per jaar bouwen en tot de belangrijkste concerns in de wereld behoren.

Een ander aspect van een nieuw soort Fiat is de overweging Fiat terug te trekken van de beurs in Milaan. Het handelsklimaat zal er de komende jaren naar verwachting niet sterk verbeteren en dus kiest de Italiaanse fabrikant (waarvan de kredietwaardigheid alleen maar daalt) mogelijk eieren voor z’n geld. In de toekomst zal de firma het dan samen met Chrysler opnieuw proberen op de NYSE (New York Stock Exchange) in Wallstreet.  Met deze verklaring (en het feit dat Marchionne zich al terugtrok uit de organisaties van werkgevers Confindustria en Anfia) zal Italië de aanwezigheid van Fiat minder gaan ervaren – ondanks het mooie plan ‘Fabbrica Italia’ met de beloofde miljardeninvesteringen. In Turijn zullen toch steeds minder managers gaan rondlopen, omdat die -zoals Marchionne eens heeft gezegd- altijd in de buurt van de handelsbeurs zullen blijven. Begin dit jaar werd Marchionne voor dit soort uitlatingen nog in Rome ontboden. Maar door de huidige schuldencrisis lijkt er in Italië vandaag de dag meer mogelijk dan voorheen.