"We sluiten niets uit, we moeten naar het totaalplaatje kijken", aldus cfo Dan Ammann in de zakenkrant Financial Times. Hij zei dat na de aankondiging van GM dat het bedrijf afziet van de target om GM Europe dit jaar break-even te laten draaien. Opel heeft in de afgelopen periode al ruim achtduizend banen en twintig procent van zijn productiecapaciteit geschrapt om de kosten te drukken om weer winstgevend te kunnen worden.

GM Europe boekte een operationeel verlies van 292 miljoen dollar in het afgelopen (derde) kwartaal nadat in het tweede kwartaal nog een klein winstje werd gemaakt. Over drie kwartalen cumulatief is het verlies van GME nu 580 miljoen dollar. De ceo van GM, Dan Akerson, noemde dat resultaat niet duurzaam en niet acceptabel. Zijn financiële rechterhand Ammann voegde eraan toe dat GM zal werken aan enerzijds de omzet en anderzijds de kosten. "Het break-even-point moet naar beneden en de winstgevendheid moet omhoog en we rekenen niet op enig herstel op macro-economisch niveau in Europa. De chef van GME, Nick Reilly, is eerder deze week met pensioen gegaan om zijn taak over te dragen aan Opel-chef Karl Stracke. General Motors verkoop behalve Opel en Vauxhall ook de merken Chevrolet en Cadillac in Europa.

Voor het overige gaat het best redelijk goed met GM. Men rapporteerde een netto resultaat van 1,7 miljard dollar over het derde kwartaal – het zevende opeenvolgende winstgevende kwartaal sinds de redding door de Amerikaanse en Canadese regering in 2009. Maar het bedrijf waarschuwde ervoor dat de winst over het vierde kwartaal ‘vlak’ zal zijn door slechte resultaten in Europa en de seizoensinvloeden in Noord-Amerika, zoals  modelwisselingen.

GM is de zoveelste in een reeks van auto- en truckfabrikanten die de aandacht vestigt op de verslechterende condities in Europa. PSA Peugeot Citroën verlaagde nog pasgeleden zijn winstverwachting en kondigde aan zesduizend banen te zullen schrappen in 2012.