Aandeelhouders Swedish Automobile akkoord verkoop Saab

De afgelopen vrijdag georganiseerde aandeelhoudersvergadering van Swedish Automobile (Swan) heeft niet veel meer opgeleverd dan de conclusie dat de Chinese deal met Youngman en Pang Da Saab niet volledig uit de problemen zal helpen.

De aandeelhouders gingen wel akkoord met de verkoop van zowel Saab als sportwagenfabrikant Spyker – een zaak die ook nog steeds niet rond is. De Chinezen investeren 100 miljoen in Saab terwijl het concern voor 132 miljoen in het krijt staat bij zijn schuldeisers. ‘Gebaseerd op de huidige situatie stelt de verkoop Swedish Automobile niet in staat aan al zijn verplichtingen te voldoen’, aldus het bericht. ‘Het management probeert in alle redelijkheid tot een akkoord te komen dat voor alle betrokkenen acceptabel is.’ Als de deal uiteindelijk niet doorgaat en Saab geen overeenstemming met zijn schuldeisers kan bereiken, dreigt alsnog een bankroet van Saab.

Met 72,5 miljoen euro is Tenaci Capital, de financieringsmaatschappij die Victor Muller zelf, de grootste schuldeiser. Andere belangrijke crediteuren zijn Gemini Investment Fund (30,5 mln) en Epcote SA, het investeringsvehikel van ingenieursbureau Heerema (23 mln).

Het grootste risico op alsnog mislukken van de deal is General Motors.  Het voormalige moederbedrijf van Saab heeft een stem in het overnameproces en wil niet instemmen omdat de overname door de twee Chinese bedrijven een te grote bedreiging voor hun eigen activiteiten op de Chinese markt zouden vormen.

 

Meer hierover in Automobiel Management 19  van 18 november.

Aandeelhouders Swedish Automobile akkoord verkoop Saab - Automobielmanagement.nl

Aandeelhouders Swedish Automobile akkoord verkoop Saab

De afgelopen vrijdag georganiseerde aandeelhoudersvergadering van Swedish Automobile (Swan) heeft niet veel meer opgeleverd dan de conclusie dat de Chinese deal met Youngman en Pang Da Saab niet volledig uit de problemen zal helpen.

De aandeelhouders gingen wel akkoord met de verkoop van zowel Saab als sportwagenfabrikant Spyker – een zaak die ook nog steeds niet rond is. De Chinezen investeren 100 miljoen in Saab terwijl het concern voor 132 miljoen in het krijt staat bij zijn schuldeisers. ‘Gebaseerd op de huidige situatie stelt de verkoop Swedish Automobile niet in staat aan al zijn verplichtingen te voldoen’, aldus het bericht. ‘Het management probeert in alle redelijkheid tot een akkoord te komen dat voor alle betrokkenen acceptabel is.’ Als de deal uiteindelijk niet doorgaat en Saab geen overeenstemming met zijn schuldeisers kan bereiken, dreigt alsnog een bankroet van Saab.

Met 72,5 miljoen euro is Tenaci Capital, de financieringsmaatschappij die Victor Muller zelf, de grootste schuldeiser. Andere belangrijke crediteuren zijn Gemini Investment Fund (30,5 mln) en Epcote SA, het investeringsvehikel van ingenieursbureau Heerema (23 mln).

Het grootste risico op alsnog mislukken van de deal is General Motors.  Het voormalige moederbedrijf van Saab heeft een stem in het overnameproces en wil niet instemmen omdat de overname door de twee Chinese bedrijven een te grote bedreiging voor hun eigen activiteiten op de Chinese markt zouden vormen.

 

Meer hierover in Automobiel Management 19  van 18 november.