Suzuki wil arbitrage in zaak Volkswagen

Volkswagen is op twee fronten onder druk komen te staan. Ten eerste omdat Suzuki een verzoek heeft ingediend om arbitrage om een einde te maken aan de partnerschap met Volkswagen AG. Ten tweede omdat de mededingingsautoriteit van de EU een nieuwe aanval heeft ingezet op de Duitse wet die Volkswagen Groep beschermd tegen een eventuele overname.

Dat meldt Financial Times. Suzuki heeft nieuwe stappen gezet om van het partnerschap met Volkswagen af te komen. Het Japanse merk verkocht in 2009 een aandeel van twintig procent van Suzuki aan Volkswagen maar wil er al geruime tijd weer vanaf. Volkswagen is niet voornemens de aandelen terug te verkopen en zegt dat er geen juridische basis is die het bedrijf verplicht de aandelen weer te verkopen en noemt Suzuki een interessante investering. Beide partijen beschuldigen elkaar wederzijds van contractbreuk.   Suzuki zegt dat Volkswagen contractueel  verplicht is mee te werken aan arbitrage in een neutraal land en Volkswagen zegt dat er geen grond is voor arbitrage.
Topman Osamu Suzuki zegt in het artikel: "Ik ben teleurgesteld dat, nadat ik de hand geschud heb van meneer Winterkorn  (ceo van VW) toen we de afspraken over het partnerschap hebben gemaakt,  hij niet is tegemoet gekomen aan zijn commitment om Suzuki toegang te geven tot wat was afgesproken. "

"Volkswagen verwerpt alle beschuldigingen dat wij op welke manier dan ook gehandeld zouden hebben in strijd met de geest van de gemaakte afspraken", aldus het bedrijf.  De arbitrage kan anderhalf tot twee jaar duren.

Ondertussen gaat Michel Barnier, de eurocommissaris voor mededinging van de EU, voorstellen dat de EU Duitsland aanklaagt vanwege de wetgeving van het zogenoemde ‘gouden aandeel’, ook wel bekend als de Volkswagen-Wet die invloed van investeerders van buitenaf beperkt. Die zaak zou in strijd zijn met de Europese vrijheid van kapitaal en speelt al jaren. De deelstaat Niedersachsen bezit twintig procent van het stemrecht binnen Volkswagen AG maar heeft ook vetorecht over belangrijke beslissingen van het management. Brussel wil dat Berlijn die wet verandert maar dat vlot nog niet zo erg.

   

   

 

   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Suzuki wil arbitrage in zaak Volkswagen - Automobielmanagement.nl

Suzuki wil arbitrage in zaak Volkswagen

Volkswagen is op twee fronten onder druk komen te staan. Ten eerste omdat Suzuki een verzoek heeft ingediend om arbitrage om een einde te maken aan de partnerschap met Volkswagen AG. Ten tweede omdat de mededingingsautoriteit van de EU een nieuwe aanval heeft ingezet op de Duitse wet die Volkswagen Groep beschermd tegen een eventuele overname.

Dat meldt Financial Times. Suzuki heeft nieuwe stappen gezet om van het partnerschap met Volkswagen af te komen. Het Japanse merk verkocht in 2009 een aandeel van twintig procent van Suzuki aan Volkswagen maar wil er al geruime tijd weer vanaf. Volkswagen is niet voornemens de aandelen terug te verkopen en zegt dat er geen juridische basis is die het bedrijf verplicht de aandelen weer te verkopen en noemt Suzuki een interessante investering. Beide partijen beschuldigen elkaar wederzijds van contractbreuk.   Suzuki zegt dat Volkswagen contractueel  verplicht is mee te werken aan arbitrage in een neutraal land en Volkswagen zegt dat er geen grond is voor arbitrage.
Topman Osamu Suzuki zegt in het artikel: "Ik ben teleurgesteld dat, nadat ik de hand geschud heb van meneer Winterkorn  (ceo van VW) toen we de afspraken over het partnerschap hebben gemaakt,  hij niet is tegemoet gekomen aan zijn commitment om Suzuki toegang te geven tot wat was afgesproken. "

"Volkswagen verwerpt alle beschuldigingen dat wij op welke manier dan ook gehandeld zouden hebben in strijd met de geest van de gemaakte afspraken", aldus het bedrijf.  De arbitrage kan anderhalf tot twee jaar duren.

Ondertussen gaat Michel Barnier, de eurocommissaris voor mededinging van de EU, voorstellen dat de EU Duitsland aanklaagt vanwege de wetgeving van het zogenoemde ‘gouden aandeel’, ook wel bekend als de Volkswagen-Wet die invloed van investeerders van buitenaf beperkt. Die zaak zou in strijd zijn met de Europese vrijheid van kapitaal en speelt al jaren. De deelstaat Niedersachsen bezit twintig procent van het stemrecht binnen Volkswagen AG maar heeft ook vetorecht over belangrijke beslissingen van het management. Brussel wil dat Berlijn die wet verandert maar dat vlot nog niet zo erg.

   

   

 

   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding