Fiat sluit fabriek Termini Imerese op Sicilië

De fabriek Termini Imerese op Sicilië zal vandaag (24 november) sluiten, na 41 jaar productie. Fiat gaat voortvarend te werk met herstructureringenplannen, inclusief het opleggen van nieuwe arbeidscontracten. Dat laatste heeft al stakingsdreigingen tot gevolg gehad.

Dat meldt Financial Times. De sluiting van Termini Imerese is nog maar de tweede in Europa na het uitbreken van de crisis die een slechte invloed heeft (gehad) op de verkoop van auto’s en de chronische overcpaciteit van de industrie heeft blootgelegd. GM heeft vorig jaar zijn fabriek in Antwerpen gesloten.

Fiat heeft gisteren overleg gevoerd met de vakbonden en overheidsfunctionarissen om te praten over afvloeiingsregelingen en de mogelijk verplaatsing van zestienhonderd medewerkers van de Fiat-fabriek en nog eens zevenhonderd uit de toeleveringsindustrie. 

De fabriek wordt voor één euro overgenomen door DR Motors,  een kleine Italiaanse fabrikant die Chinese auto’s assembleert. DR Motors zou dertienhonderd medewerkers willen overnemen in de komende vier jaar en zou van plan zijn honderd miljoen euro te investeren, plus dertig miljoen aan overheidssteun.

Fiat gaat problemen krijgen met de grootste en meest linkse  vakbond Fiom. Die begon dinsdag al met stakingsdreigingen nadat Sergio Marchionne, de ceo van Fiat Group, bevestigde dat hij van plan is vanaf 2012 nationale arbeidscontracten te verscheuren en nieuwe,  lokaal overeengekomen contracten te zullen maken voor de zes resterende fabrieken in Italië. Dan gaat het onder meer over meer ploegen, kortere pauzes, gedwongen overuren en beperkingen van het stakingsrecht. Daartegenover staan bescheiden loonsverhogingen.  Marchionne zei dat hij het Italiaanse productiesysteem in lijn zal brengen met normen  die de internationale concurrentie  vereisen.

Fiat sluit fabriek Termini Imerese op Sicilië - Automobielmanagement.nl

Fiat sluit fabriek Termini Imerese op Sicilië

De fabriek Termini Imerese op Sicilië zal vandaag (24 november) sluiten, na 41 jaar productie. Fiat gaat voortvarend te werk met herstructureringenplannen, inclusief het opleggen van nieuwe arbeidscontracten. Dat laatste heeft al stakingsdreigingen tot gevolg gehad.

Dat meldt Financial Times. De sluiting van Termini Imerese is nog maar de tweede in Europa na het uitbreken van de crisis die een slechte invloed heeft (gehad) op de verkoop van auto’s en de chronische overcpaciteit van de industrie heeft blootgelegd. GM heeft vorig jaar zijn fabriek in Antwerpen gesloten.

Fiat heeft gisteren overleg gevoerd met de vakbonden en overheidsfunctionarissen om te praten over afvloeiingsregelingen en de mogelijk verplaatsing van zestienhonderd medewerkers van de Fiat-fabriek en nog eens zevenhonderd uit de toeleveringsindustrie. 

De fabriek wordt voor één euro overgenomen door DR Motors,  een kleine Italiaanse fabrikant die Chinese auto’s assembleert. DR Motors zou dertienhonderd medewerkers willen overnemen in de komende vier jaar en zou van plan zijn honderd miljoen euro te investeren, plus dertig miljoen aan overheidssteun.

Fiat gaat problemen krijgen met de grootste en meest linkse  vakbond Fiom. Die begon dinsdag al met stakingsdreigingen nadat Sergio Marchionne, de ceo van Fiat Group, bevestigde dat hij van plan is vanaf 2012 nationale arbeidscontracten te verscheuren en nieuwe,  lokaal overeengekomen contracten te zullen maken voor de zes resterende fabrieken in Italië. Dan gaat het onder meer over meer ploegen, kortere pauzes, gedwongen overuren en beperkingen van het stakingsrecht. Daartegenover staan bescheiden loonsverhogingen.  Marchionne zei dat hij het Italiaanse productiesysteem in lijn zal brengen met normen  die de internationale concurrentie  vereisen.