Mario Monti ruimt op: weg met de Duitse regeringsauto’s

De kersverse premier van Italië heeft besloten dat alle regeringsauto’s alleen nog maar van Italiaans fabrikaat mogen zijn.

Italië is het land dat tot nu toe het meeste geld uitgeeft aan het wagenpark voor de overheid en het heeft daarin tevens het grootste wagenpark ter wereld, namelijk 600.000 stuks. Laatste wapenfeit daarin kwam van defensieminister Ignazio La Russa die voor zijn ministerie maar liefst 19 gepantserde Maserati Quattroportes à 150.000 euro per stuk aankocht. Zijn verweer op de daaropvolgende kritiek was dat de auto’s toch van Italiaanse makelij waren en bovendien goedkoper dan vergelijkbare Duitse auto’s.

Monti trekt die lijn door alleen gaat hij geen nieuwe auto’s aanschaffen maar worden er oudere regeringsauto’s van stal gehaald. De premier geeft daarin zelf het goede voorbeeld en laat zich van hot naar her rijden in een gebruikte Lancia Thesis. Naast meerdere van deze Thesis-modellen horen er ook een aantal Fiat Croma’s bij, Alfa Romeo’s 166 en zelfs Lancia Lybra’s en Kappa’s van voor het jaar 2000. Voor de speciale gelegenheden gaat Monti gebruik maken van een z.g.a.n. gepantserde Maserati Quattroporte, die al sinds 2004 gestald staat omdat Silvio Berlusconi de voorkeur gaf aan een Audi A8.

Regeringsauto’s kosten de Italiaanse staat jaarlijks 18 miljard euro, waarvan 4 miljard rechtstreeks op conto van de burger komt. In 2010 gaf het ministerie van Financiën meer dan 6 miljoen euro uit aan 225 chauffeurs en een aantal van 120 auto’s, die alleen voor de ministers van het kabinet bestemd waren. Gemiddeld legt een ministeriële auto er jaarlijks 17.500 km af. Premier Monti laat nu alles in kaart brengen en zal flink gaan snijden in deze uitgaven.

Bekijk rechts van het artikel de fotogalerij die wel wat weg heeft van een "Youngtimershow". Een klik op de foto geeft een vergrote weergave.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Weer een klap voor de Italiaanse auto-industrie.

Geplaatst door: Peter op

Allemaal van andermans leer riemen snijden, HET KAN NIET OP en wij straks maar weer bijspringen!!!!!

Geplaatst door: Spierings Arnold op

il Monti d’oro

hij is zo gek nog niet

Geplaatst door: Freek op
Mario Monti ruimt op: weg met de Duitse regeringsauto’s - Automobielmanagement.nl

Mario Monti ruimt op: weg met de Duitse regeringsauto’s

De kersverse premier van Italië heeft besloten dat alle regeringsauto’s alleen nog maar van Italiaans fabrikaat mogen zijn.

Italië is het land dat tot nu toe het meeste geld uitgeeft aan het wagenpark voor de overheid en het heeft daarin tevens het grootste wagenpark ter wereld, namelijk 600.000 stuks. Laatste wapenfeit daarin kwam van defensieminister Ignazio La Russa die voor zijn ministerie maar liefst 19 gepantserde Maserati Quattroportes à 150.000 euro per stuk aankocht. Zijn verweer op de daaropvolgende kritiek was dat de auto’s toch van Italiaanse makelij waren en bovendien goedkoper dan vergelijkbare Duitse auto’s.

Monti trekt die lijn door alleen gaat hij geen nieuwe auto’s aanschaffen maar worden er oudere regeringsauto’s van stal gehaald. De premier geeft daarin zelf het goede voorbeeld en laat zich van hot naar her rijden in een gebruikte Lancia Thesis. Naast meerdere van deze Thesis-modellen horen er ook een aantal Fiat Croma’s bij, Alfa Romeo’s 166 en zelfs Lancia Lybra’s en Kappa’s van voor het jaar 2000. Voor de speciale gelegenheden gaat Monti gebruik maken van een z.g.a.n. gepantserde Maserati Quattroporte, die al sinds 2004 gestald staat omdat Silvio Berlusconi de voorkeur gaf aan een Audi A8.

Regeringsauto’s kosten de Italiaanse staat jaarlijks 18 miljard euro, waarvan 4 miljard rechtstreeks op conto van de burger komt. In 2010 gaf het ministerie van Financiën meer dan 6 miljoen euro uit aan 225 chauffeurs en een aantal van 120 auto’s, die alleen voor de ministers van het kabinet bestemd waren. Gemiddeld legt een ministeriële auto er jaarlijks 17.500 km af. Premier Monti laat nu alles in kaart brengen en zal flink gaan snijden in deze uitgaven.

Bekijk rechts van het artikel de fotogalerij die wel wat weg heeft van een "Youngtimershow". Een klik op de foto geeft een vergrote weergave.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Weer een klap voor de Italiaanse auto-industrie.

Geplaatst door: Peter op

Allemaal van andermans leer riemen snijden, HET KAN NIET OP en wij straks maar weer bijspringen!!!!!

Geplaatst door: Spierings Arnold op

il Monti d’oro

hij is zo gek nog niet

Geplaatst door: Freek op