Dat liet topman Stefan Jacoby weten aan Automotive News Europe. Nu heeft het Zweedse personenautomerk nog 24.000 werknemers in dienst en dat moeten er in 2020 afgerond 33.000 tot 35.000 worden, aldus Jacoby. Volvo telt momenteel 16.000 werknemers in Zweden, 5.000 in België en slechts 1.000 in China. De rest werkt elders in de wereld. De extra werknemers zijn nodig om de geambieerde verkoopgroei handen en voeten te kunnen geven. Volvo mikt voor 2020 op een wereldwijde afzet van 800.000 auto’s, waarvan een kwart in China. Vorig jaar kwam de verkoop uit op 374.000 exemplaren. De verkoop in China steeg toen met 36 procent maar de achterstand op met name Audi en BMW is aldaar nog steeds erg groot.

Volvo wil de verkoopgroei o.a. gaan realiseren met de tweede generatie XC90. Het huidige model mag volgend jaar 10 kaarsjes uitblazen en is qua rijeigenschappen en bouwkwaliteit geen partij meer voor de Duitse concurrentie. Tijd voor een opvolger dus. Voor de daadwerkelijke marktintroductie van de tweede generatie XC90 moeten we geduld hebben tot 2014. Voor die tijd kunnen we van de Zweden de V40 en diens stoere variant XC40 verwachten. Voor de nieuwe XC90 is Volvo een compleet nieuw onderstel aan het ontwikkelen, Scalable Platform Architecture (SPA). Deze bodemplaat zal ook gebruikt worden voor de in 2015 te introduceren S80 en alle navolgende modellen. Door te kiezen voor dezelfde basis kan Volvo meerdere modellen op dezelfde productielijn gaan bouwen. Tegelijkertijd met het nieuwe platform debuteert bij Volvo ook een compleet nieuwe 4-cilinder direct ingespoten 2,0 liter turbobenzinemotor. Die wordt tot 300 pk sterk en zal daarmee ook de huidige 6-pitter kunnen vervangen. Ook bij de diesels zal worden overgestapt op louter 4-cilinder units, al dan niet aangevuld met een elektromotor (hybride; al dan niet via het stopcontact oplaadbaar). Een elektrische variant van de C30 gaat eind 2012/begin 2013 in productie.

Ondanks de hoge leeftijd van de huidige XC90, doet het model het in de Nederlandse verkoopstatistieken nog uitstekend. In de eerste 10 maanden van dit jaar gingen 545 exemplaren over de toonbank versus 382 stuks in dezelfde periode van 2010. Daarmee bleef de Volvo concurrenten als de Audi Q7 (155 verkopen in de periode januari t/m oktober), BMW X5 (373), Jeep Cherokee/Grand Cherokee (11), Land Rover Discovery (178), Lexus RX (191), Mazda CX-7/CX-9 (17), Mercedes-Benz ML/GL-klasse (136), Porsche Cayenne (330) en Volkswagen Touareg (168) duidelijk voor.