De maatregel was afgesproken tijdens het begrotingsoverleg van de toekomstige Belgische regering, maar de ontslagnemende regering wil zelf al beginnen met de uitvoering ervan. De beslissing van de aftredende regering van premier Yves Leterme betekent dat de korting al zal verdwijnen voor in Brussel het autosalon van start gaat. Consumenten die kiezen voor een kleine auto die minder CO2 uitstoot, zullen niet meer op een federale overheidspremie kunnen rekenen.

"Dat is een zware financiële slag voor de sector", zegt Philippe Pirson van branchevereniging Federauto. "Het is voor onze sector, maar ook voor de consument zeker een ramp", aldus Pirson. Hij wijst erop dat ongeveer een kwart van alle nieuwe auto’s die in januari worden verkocht op het salon, onder die categorie valt. "Een tweede probleem is dat er heel wat auto’s in bestelling zijn. Die worden pas in de loop van 2012 afgeleverd, en er is nog geen duidelijkheid over of die nog de korting krijgen of niet. Ook dat is voor de consument en de sector een heel slechte zaak". Uit advertenties in Belgische kranten blijkt dat sommige automerken zich nu al juridisch hebben ingedekt tegen een vervroegde afschaffing van de ecokorting.

De premies werden in 2008 in het leven geroepen om het wagenpark te vergroenen. Eerst als aftrek in de personenbelasting en later als directe korting op de factuur die voorgeschoten werd door de autohandelaar.