In het Duitse vakblad Automobilwoche meldt een woordvoerder van Audi dat het merk op koers ligt om zijn vorige verkooprecord – 1,3 miljoen auto’s – te overtreffen. Toch staat de lopende hand bij Audi in Ingolstadt, Neckarsulm, Györ en Brussel stil vanaf tweede kerstdag t/m 8 januari, als gevolg van geplande reparatie- en ombouwwerkzaamheden.

BMW meldt dat zijn fabrieken op "meer dan 110 procent" van de gewoonlijke snelheid draaien. Het merk wil de wachtlijst bekorten door ook het kerstreces te bekorten. De locaties München, Regensburg, Oxford en Spartanburg (VS) gaan slechts een week dicht. Ook de Zuid-Duitsers kunnen echter niet om reparatie en onderhoud van hun productielijnen heen. Die in Leipzig, waar de X1 wordt gemaakt, gaat om die reden zelfs een maand op slot. Mercedes probeert de pauze te beperken tot een week, maar moet bijvoorbeeld in Sindelfingen opschakelen naar twee weken: in die periode wordt de lijn gereed gemaakt voor de nieuwe S-klasse.

Bij de Duitse volumemerken Volkswagen, Ford en Opel is de nood minder hoog. Zij houden het bij twee weken kerstvakantie. De gemiddelde wachttijd voor een nieuwe Duitse auto bedraagt nu 3,3 maanden. Het record is in handen van de VW Tiguan: een jaar wachttijd.