Importeur Van den Berg zegt tussen hoop en vrees te hebben geleefd. Hij had gehoopt op een doorstart. "Heel vervelend dat het deze wending heeft gekregen".

Volgens hem is er nog niets te zeggen over hoe het nu verder gaat met het bedrijf. ,,We wachten op nadere berichtgeving, maar het ziet er natuurlijk niet goed uit”, aldus de importeur.

Bij de Saabdealers in Nederland pronken nog ongeveer zeventig nieuwe Saabs in de showrooms. Van den Berg verwacht dat deze nu snel een koper zullen vinden omdat ze wel eens collector’s item kunnen worden. ,,Het is natuurlijk een iconisch merk waar mensen wel een zwak voor hebben. Er zijn mensen die denken dat dit wel eens de laatste zou kunnen zijn.”

Voor Saab Apeldoorn is het eveneens een zure aangelegenheid. "Het is sneu dat het zo is gelopen. We moeten ook afwachten. Maar vanaf april hebben we er wel rekening mee gehouden." Na 2009 uit een faillissement te zijn herrezen moet het bedrijf van directeur Andringa weer een nieuwe richting zoeken. Ook hij heeft echter vertrouwen in het onderhoud van de Saabs in de regio. "We zijn de grootste Saab-dealer van Gelderland. Ik heb nog één splinternieuwe 9-3 staan. Die 9-5’s die we hadden waren we zo kwijt."

Saabrijders hoeven zich volgens de importeur in ieder geval geen zorgen te maken over onderdelenleveranties. De onderdelentak, Saab Parts, is buiten de faillissementsaanvraag gebleven. "Dat blijft dus gewoon doordraaien. Er rijden 57 duizend Saabs in Nederland en wereldwijd 1,5 miljoen. De vraag naar onderdelen zal blijven bestaan", weet Van den Berg.

Saab Apeldoorn directeur Andringa heeft inmiddels wel om zich heen gekeken naar een ander merkdealerschap. Dat is tot op heden nog niet gelukt. "Er moet natuurlijk wel wat vrij zijn. Maar dit heeft sowieso gevolgen voor ons al kan ik nog niet concreet aangeven welke. Eigenlijk is het nog een wonder dat Victor Muller de bal zo lang in de lucht heeft weten te houden."