Met name in Ierland, Polen, Portugal en Roemenië liet de autoconsument het afweten. Heel goed daarentegen gingen de zaken in Griekenland (!), Estland, Finland, Hongarije, Letland en Litouwen. Ook Nederland was, met 11,8 procent hogere verkopen, één van de braafste jongetjes van de klas. Het jaarsaldo (januari t/m november) is nu 1,2 procent negatief met 12.577.164 (2011) versus (12.711.222) verkopen.

In de verkoopstatistieken deden zich aan de top weinig verschuivingen voor. Volkswagen bleef met afstand marktleider. Doordat Renault een relatief goede maand beleefde, kon het zijn positie verstevigen ten opzichte van nummer drie – Ford. Ook Peugeot blijft fors marktaandeel verliezen. Bij dit merk moet de 208 redding bieden. Officieel vindt de Nederlandse showroomintroductie pas in april plaats, maar de nieuweling valt nu al in het Experience Center in Breukelen te bewonderen.

Buiten de top-vijf zijn alle drie Duitse premiummerken Fiat qua grootte gepasseerd. Ook de combinatie Hyundai/Kia was in november populairder dan de Italianen in Europa.

Overigens is het niet allemaal rozengeur en maneschijn bij de Duitse premiummerken. Audi en BMW hoeven niet te mopperen, maar Mercedes-Benz heeft het nakijken. Bij de volumemerken werd Seat in november ingehaald door zowel Dacia als Kia. Mitsubishi wist Mazda te passeren, maar Nissan blijft de sterkst groeiende Japanse autofabrikant in Europa.

Bron: AutoInternationaal 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding