Victor Muller: 75 belangstellenden Saab gehad

In de afgelopen maanden hebben zich volgens Saab-CEO Victor Muller vele tientallen belangstellenden gemeld voor de noodlijdende autofabrikant.

Op de zojuist beëindigde persconferentie – live uitgezonden door de Zweedse media – over de vanmorgen ingediende faillissementsaanvraag zei Muller: "Het waren er eerder 75 dan vijftig. Ik schat dat vijf van hen echt serieus waren en bovendien capabel en gemotiveerd genoeg." Muller zei goede hoop te hebben op een mogelijke doorstart, maar op dit moment met niemand concreet in gesprek te zijn. "Ik hoop echt dat er een partij komt die verder gaat waar wij nu stoppen. Saab is het waard."

In de antwoorden op vragen van journalisten uitte Muller vooral kritiek op curator Guy Lofalk. Die ging onderhandelen met de Chinese partijen Pang Da en Youngman, terwijl Muller had aangegeven dat GM hier nooit mee akkoord zou gaan. "Ik heb geen kritiek op GM, ik heb kritiek op voormalig curator Lofalk", aldus Muller. "Zijn aanstelling was de grootste vergissing. Hij heeft in feite alles verpest." Overigens zegt Muller in de nasleep van de persconferentie dat Lofalk 1,2 miljoen euro heeft gerekend voor zijn werk bij Saab.

Een ultiem ‘ja’ van GM tegen de deal met Youngman/Pang Da had volgens Muller de zaken voor Saab een positieve wending kunnen geven. "Er lag gewoon tweehonderd miljoen dollar voor ons in China klaar, maar GM ging niet akkoord met de voorwaarden." De angst van de Amerikanen voor verlies van technische know how acht hij ongegrond: "Youngman heeft bij lange na geen mogelijkheden om er met ons platform vandoor te gaan." Tegelijk waakte Muller voor overspannen verwachtingen: "Zelfs als we nu uit de zorgen waren geweest, hadden we pas medio maart 2012 weer kunnen gaan produceren."

De faillissementsaanvraag heeft geen betrekking op Saab Parts (de onderdelenfabrikant), wel op Saab Automobile, Saab Automobile Tools en Saab Power Train. Ook het Saab Museum is bij de aanvraag betrokken. Volgens Muller is de inventaris niet van enorme financiële, wel van enorme emotionele waarde. "Misschien kan de gemeente Trollhättan de auto’s aanschaffen. Het is een investering die te overzien is." Overigens liet Muller weten persoonlijk dertien miljoen euro kwijt te zijn geraakt door de ondergang van Saab.

Helemaal moedeloos is Muller niet. "Failliet gaan in Zweden betekent zeker niet dat het nu gedaan is met Saab. Ik heb alles geprobeerd, maar het was niet genoeg. Tot maart 2011 ging het behoorlijk goed, we koersten aan op een productie van 72 duizend auto’s. Ik hoop op een nieuwe partij. Dit lijkt het einde, maar kan een begin zijn, Saab kan als een feniks uit de as herrijzen".

Tijdens de persconferentie schetste Muller ook zijn toespraak bij het personeel, eerder vandaag. "Ik  werd ontvangen met applaus en ik kan u zeggen dat zoiets onder deze omstandigheden erg ongebruikelijk is. Ik heb ze gezegd dat we er alles aan hebben gedaan en dat het een eer was voor ze te werken en heb ze het allerbeste gewenst."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Dank aan General Motors…

Geplaatst door: Van ARken op

Tja, beetje jammer van GM. Arrogante instelling

Geplaatst door: Prins op

Verhalen hebben meestal 2 kanten.
Het is moeilijk aan te nemen dat GM zomaar een fabriek failliet laat gaan.
Wat zit hier achter ?

Geplaatst door: Ton Kuys op
Victor Muller: 75 belangstellenden Saab gehad - Automobielmanagement.nl

Victor Muller: 75 belangstellenden Saab gehad

In de afgelopen maanden hebben zich volgens Saab-CEO Victor Muller vele tientallen belangstellenden gemeld voor de noodlijdende autofabrikant.

Op de zojuist beëindigde persconferentie – live uitgezonden door de Zweedse media – over de vanmorgen ingediende faillissementsaanvraag zei Muller: "Het waren er eerder 75 dan vijftig. Ik schat dat vijf van hen echt serieus waren en bovendien capabel en gemotiveerd genoeg." Muller zei goede hoop te hebben op een mogelijke doorstart, maar op dit moment met niemand concreet in gesprek te zijn. "Ik hoop echt dat er een partij komt die verder gaat waar wij nu stoppen. Saab is het waard."

In de antwoorden op vragen van journalisten uitte Muller vooral kritiek op curator Guy Lofalk. Die ging onderhandelen met de Chinese partijen Pang Da en Youngman, terwijl Muller had aangegeven dat GM hier nooit mee akkoord zou gaan. "Ik heb geen kritiek op GM, ik heb kritiek op voormalig curator Lofalk", aldus Muller. "Zijn aanstelling was de grootste vergissing. Hij heeft in feite alles verpest." Overigens zegt Muller in de nasleep van de persconferentie dat Lofalk 1,2 miljoen euro heeft gerekend voor zijn werk bij Saab.

Een ultiem ‘ja’ van GM tegen de deal met Youngman/Pang Da had volgens Muller de zaken voor Saab een positieve wending kunnen geven. "Er lag gewoon tweehonderd miljoen dollar voor ons in China klaar, maar GM ging niet akkoord met de voorwaarden." De angst van de Amerikanen voor verlies van technische know how acht hij ongegrond: "Youngman heeft bij lange na geen mogelijkheden om er met ons platform vandoor te gaan." Tegelijk waakte Muller voor overspannen verwachtingen: "Zelfs als we nu uit de zorgen waren geweest, hadden we pas medio maart 2012 weer kunnen gaan produceren."

De faillissementsaanvraag heeft geen betrekking op Saab Parts (de onderdelenfabrikant), wel op Saab Automobile, Saab Automobile Tools en Saab Power Train. Ook het Saab Museum is bij de aanvraag betrokken. Volgens Muller is de inventaris niet van enorme financiële, wel van enorme emotionele waarde. "Misschien kan de gemeente Trollhättan de auto’s aanschaffen. Het is een investering die te overzien is." Overigens liet Muller weten persoonlijk dertien miljoen euro kwijt te zijn geraakt door de ondergang van Saab.

Helemaal moedeloos is Muller niet. "Failliet gaan in Zweden betekent zeker niet dat het nu gedaan is met Saab. Ik heb alles geprobeerd, maar het was niet genoeg. Tot maart 2011 ging het behoorlijk goed, we koersten aan op een productie van 72 duizend auto’s. Ik hoop op een nieuwe partij. Dit lijkt het einde, maar kan een begin zijn, Saab kan als een feniks uit de as herrijzen".

Tijdens de persconferentie schetste Muller ook zijn toespraak bij het personeel, eerder vandaag. "Ik  werd ontvangen met applaus en ik kan u zeggen dat zoiets onder deze omstandigheden erg ongebruikelijk is. Ik heb ze gezegd dat we er alles aan hebben gedaan en dat het een eer was voor ze te werken en heb ze het allerbeste gewenst."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Dank aan General Motors…

Geplaatst door: Van ARken op

Tja, beetje jammer van GM. Arrogante instelling

Geplaatst door: Prins op

Verhalen hebben meestal 2 kanten.
Het is moeilijk aan te nemen dat GM zomaar een fabriek failliet laat gaan.
Wat zit hier achter ?

Geplaatst door: Ton Kuys op