Historische auto’s Saab museum onder de hamer (fotogalerij en filmpje)

De allereerste Saab, de 92001 uit 1947, gaat zeer waarschijnlijk onder de hamer. Het pronkstuk van de rijke historie van het failliet verklaarde Zweedse automerk, het Saab museum in Trollhättan, zal namelijk te gelde worden gemaakt.

De 109 historische auto’s worden mogelijk per stuk geveild. De gemeente heeft zelf geen geld om het museum over te nemen.

De burgemeester van Trollhättan, Paul Åkerlund, zelf oud-Saab medewerker, had graag de trekpleister in zijn geheel willen behouden. Maar de jaarlijkse exploitatie en onderhoudskosten van ongeveer 650.000 euro zijn volgens Åkerlund te hoog. Scholen en zorg gaan voor, zo meent de burgemeester.

Eind september legde de Zweedse deurwaardersorganisatie Kronofogden al beslag op de inboedel van het museum. Kronofogden wilde met de verkoop van de voertuigen een deel van de 150 miljoen euro schuld van Saab bij zijn toeleveranciers verhalen. Voor de deurwaarder tot actie kon overgaan, stemde de rechter echter in met een reorganisatie. Dat betekende dat ook het Saab museum werd beschermd tegen schuldeisers.

Met het nu uitgesproken faillissement van Saab is Kronofogden eigenaar van het museum en ligt de weg naar een veiling van de inboedel open. Een woordvoerder van Kronofogden zei eerder dat de dienst geen rekening kan houden met gevoelens. "Onze enige taak is het innen van schulden". Het is niet bekend of gegadigden al met de deurwaarder contact hebben gezocht om historische Saab auto’s aan te kopen.

SAAB Car Museum from Shawn Budd on Vimeo.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Altijd erg zonde dat zulke mooie verzamelingen moeten lijden onder een faillissement.

Geplaatst door: Rutger op

Ja erg zonde,ik zal dus ook nog zo lang als mogelijk trouw blijven aan het merk ,nu nog een9-5 aero estate en wie weet in de toekomst wat ouders ,bijvoorbeeld een 9000 aero ,of 900 classic want dat was en blijft kwaliteit.

Geplaatst door: mike op

Zonde, heb zojuist een plaatje van een 9.3 estate gekocht, ben altijd Saab liefhebber geweest. Bezit ook nog een Saab 9000 2.3 turbo, was destijd al een kanon en kun je nu nog mee voor komen rijden. Blijf het merk trouw heb al van alles gereden maar niets evenaard een SAAB.

Geplaatst door: Edwin Schütters op

Zonde. Kunnen ze daar niet even mee wachten tot men weet of Saab nog een doorstart maakt bv Turkije

Geplaatst door: Ruth Jacobus op

Schande – ik zou heel beschaamd zijn om zweed te zijn op dit moment

Geplaatst door: peppie op
Historische auto’s Saab museum onder de hamer (fotogalerij en filmpje) - Automobielmanagement.nl

Historische auto’s Saab museum onder de hamer (fotogalerij en filmpje)

De allereerste Saab, de 92001 uit 1947, gaat zeer waarschijnlijk onder de hamer. Het pronkstuk van de rijke historie van het failliet verklaarde Zweedse automerk, het Saab museum in Trollhättan, zal namelijk te gelde worden gemaakt.

De 109 historische auto’s worden mogelijk per stuk geveild. De gemeente heeft zelf geen geld om het museum over te nemen.

De burgemeester van Trollhättan, Paul Åkerlund, zelf oud-Saab medewerker, had graag de trekpleister in zijn geheel willen behouden. Maar de jaarlijkse exploitatie en onderhoudskosten van ongeveer 650.000 euro zijn volgens Åkerlund te hoog. Scholen en zorg gaan voor, zo meent de burgemeester.

Eind september legde de Zweedse deurwaardersorganisatie Kronofogden al beslag op de inboedel van het museum. Kronofogden wilde met de verkoop van de voertuigen een deel van de 150 miljoen euro schuld van Saab bij zijn toeleveranciers verhalen. Voor de deurwaarder tot actie kon overgaan, stemde de rechter echter in met een reorganisatie. Dat betekende dat ook het Saab museum werd beschermd tegen schuldeisers.

Met het nu uitgesproken faillissement van Saab is Kronofogden eigenaar van het museum en ligt de weg naar een veiling van de inboedel open. Een woordvoerder van Kronofogden zei eerder dat de dienst geen rekening kan houden met gevoelens. "Onze enige taak is het innen van schulden". Het is niet bekend of gegadigden al met de deurwaarder contact hebben gezocht om historische Saab auto’s aan te kopen.

SAAB Car Museum from Shawn Budd on Vimeo.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Altijd erg zonde dat zulke mooie verzamelingen moeten lijden onder een faillissement.

Geplaatst door: Rutger op

Ja erg zonde,ik zal dus ook nog zo lang als mogelijk trouw blijven aan het merk ,nu nog een9-5 aero estate en wie weet in de toekomst wat ouders ,bijvoorbeeld een 9000 aero ,of 900 classic want dat was en blijft kwaliteit.

Geplaatst door: mike op

Zonde, heb zojuist een plaatje van een 9.3 estate gekocht, ben altijd Saab liefhebber geweest. Bezit ook nog een Saab 9000 2.3 turbo, was destijd al een kanon en kun je nu nog mee voor komen rijden. Blijf het merk trouw heb al van alles gereden maar niets evenaard een SAAB.

Geplaatst door: Edwin Schütters op

Zonde. Kunnen ze daar niet even mee wachten tot men weet of Saab nog een doorstart maakt bv Turkije

Geplaatst door: Ruth Jacobus op

Schande – ik zou heel beschaamd zijn om zweed te zijn op dit moment

Geplaatst door: peppie op