Buitenlandse autoproducenten hebben zeven jaar lang kunnen profiteren van een gunstig investeringsklimaat. Ze konden onder andere tegen lage tarieven auto-onderdelen importeren.

De Chinese markt – de grootse automarkt ter wereld – wordt gedomineerd door buitenlandse spelers, met name het Amerikaanse General Motors en het Duitse Volkswagen. Zij investeerden vele miljarden dollars in China, bouwden er fabrieken, investeerden in onderzoek en ontwikkeling (r&d) en gingen er joint ventures aan met Chinese partijen. In mindere mate deden Japanse en Koreaanse autobouwers als Nissan, Toyota en Hyundai en het Franse Peugeot Citroën (PSA) hetzelfde.

Voor de grote internationale autofabrikanten moet de groei uit China komen, terwijl op de Europese en Amerikaanse markten de groei is gestokt. De buitenlandse autofabrikanten hebben in China bijna 70% van de markt in handen. Chinese producenten hebben een aandeel van ruim 30%. Bekende producenten zijn Geely (koper van het Zweedse Volvo), Chery en BYD.

De Chinese markt kenmerkt zich door overcapaciteit, is zeer gefragmenteerd en de concurrentie is groot: er zijn naar schatting 70 Chinese autofabrikanten. De auto’s van de Chinese autoproducenten zijn kwalitatief minder goed en goedkoper dan die van de westerse fabrikanten. Bovendien beschikken de Chinese producenten over een minder verfijnde en hoogstaande technologie.

De National Development and Reform Commission, het machtige economische planningsbureau van China, en het Chinese ministerie van handel verklaarden donderdag dat ze buitenlandse investeringen in de auto-industrie in China niet langer zullen steunen, tenzij het om de ontwikkeling van energiezuinige en elektrische auto’s gaat. Het is noodzaak, aldus de Chinese beleidmakers, om een ‘gezonde’ ontwikkeling van de binnenlandse auto-industrie mogelijk te maken. Buitenlandse investeringen in bijvoorbeeld elektrische auto’s zullen nog wel worden gestimuleerd. De nieuwe maatregelen gaan in op 30 januari 2012.

Grote autoproducenten als General Motors, Ford en Volkswagen maken zich nog niet zoveel zorgen over het nieuwe Chinese beleid. Ze willen hun productie in China blijven opvoeren en denken te kunnen voldoen aan de nieuwe eisen.

Volkswagen zegt nadrukkelijk in te zetten op investeringen in energiezuinige auto’s en elektrische auto’s. Buitenlandse producenten die een minder sterke prioriteit geven aan een duurzame productie zullen niet zo snel meer toestemming krijgen voor de bouw van nieuwe autofabrieken, verwachten analisten van het onderzoeksbureau LMC Automotive.

Bron: FD