Vrijwel alle activa zijn verkocht, maar over de verdeling ervan en de schuldvraag zijn curatoren, banken, Belastingdienst en leasebedrijven het niet eens. Dat blijkt uit het vierde faillissementsverslag van de Kroymans Groep dat de twee curatoren Frits Kemp en Cees de Jong bij de Amsterdamse rechtbank hebben neergelegd. Hun teams besteedden al meer dan 16.000 uur aan deze zaak. Veel geschillen worden voor de rechtbank uitgevochten.

Autobedrijf Kroymans, eigendom van ondernemer Frits Kroymans, raakte begin 2009 in acute problemen. De onderneming, die destijds 2000 werknemers telde, ging in maart 2009 failliet. Oorzaken van het faillissement waren de mislukte expansie op de Duitse markt en de zware verliezen die de Hilversumse onderneming leed op het contract dat het had afgesloten met General Motors voor de Europese import van Cadillac en Corvette.

Kort voor het omvallen van Kroymans vonden er twee omstreden transacties plaats. Er werden twee divisies verkocht, waardoor de miljoenenschuld die het bedrijf had bij een consortium van banken, fors werd verminderd. Beide transacties (‘uitvaarten’) zijn door de curatoren vernietigd, omdat deze de schuldeisers zouden benadelen. De twee desinvesteringen zijn inzet van slepende rechtszaken waarbij de curatoren de onderneming beschuldigen van paulianeus handelen.

Uit het verslag blijkt dat de totale schuld aan de fiscus € 55 mln bedraagt. De banken (ING, Rabobank, ABN Amro en voormalig Fortis) hebben nog geen definitieve vordering ingediend.

De opbrengst van de verkoop van de Nederlandse autovoorraden (ruim 5000 stuks) leverde € 62 mln op. Die miljoenen moeten nog worden verdeeld tussen leasebedrijven, fabrikanten en banken. De verkoop van de Duitse activiteiten leverde tot dusver ruim € 6 mln op en GM schikte voor € 1,5 mln.

Bron: FD

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding