Toekomst Lotus in gevaar

De toekomst van Lotus is in gevaar. Niet wegens gebrek aan modellen (op de autosalon van Parijs in oktober 2010 pakten de Britten uit met maar liefst 5 conceptstudies), maar omdat moederbedrijf Proton niet langer de financiële middelen heeft om de verliezen te dekken.

Lotus wist natuurlijk zelf ook wel dat zij eindelijk weer eens winst moest gaan maken, vandaar het voornemen om het merk naar een hoger plan te tillen. Doel was om met de extra modellen de productie (in 2010 niet meer dan 1.985 auto’s versus ruim 7.000 exemplaren bij Ferrari) te verviervoudigen. Maar dat vereist natuurlijk wel een grote investering. De afgelopen maanden lag de directie van Lotus daarover in de clinch met Proton, de Maleisische eigenaar van het sportwagenmerk.

Proton kan het benodigde bedrag niet investeren, want in de eerste helft van 2011 is de winst met meer dan 75 procent geslonken. De druk op de Maleisische autofabrikant om zijn verlieslatende Britse dochter af te stoten en zich op de thuismarkt te focussen, wordt daardoor groter. Er zijn inmiddels gesprekken met potentiële investeerders gestart. Onder meer Genii Capital en (hoe kan het ook anders) enkele Chinese autofabrikanten worden genoemd. Dany Bahar, de baas van Lotus en voormalig directielid bij Ferrari, maakt zich sterk dat Lotus hooguit 3 jaar na de introductie van de nieuwe serie modellen uit de rode cijfers zal zijn.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Victor Muller bellen?

Geplaatst door: sjef kleyweg op
Toekomst Lotus in gevaar - Automobielmanagement.nl

Toekomst Lotus in gevaar

De toekomst van Lotus is in gevaar. Niet wegens gebrek aan modellen (op de autosalon van Parijs in oktober 2010 pakten de Britten uit met maar liefst 5 conceptstudies), maar omdat moederbedrijf Proton niet langer de financiële middelen heeft om de verliezen te dekken.

Lotus wist natuurlijk zelf ook wel dat zij eindelijk weer eens winst moest gaan maken, vandaar het voornemen om het merk naar een hoger plan te tillen. Doel was om met de extra modellen de productie (in 2010 niet meer dan 1.985 auto’s versus ruim 7.000 exemplaren bij Ferrari) te verviervoudigen. Maar dat vereist natuurlijk wel een grote investering. De afgelopen maanden lag de directie van Lotus daarover in de clinch met Proton, de Maleisische eigenaar van het sportwagenmerk.

Proton kan het benodigde bedrag niet investeren, want in de eerste helft van 2011 is de winst met meer dan 75 procent geslonken. De druk op de Maleisische autofabrikant om zijn verlieslatende Britse dochter af te stoten en zich op de thuismarkt te focussen, wordt daardoor groter. Er zijn inmiddels gesprekken met potentiële investeerders gestart. Onder meer Genii Capital en (hoe kan het ook anders) enkele Chinese autofabrikanten worden genoemd. Dany Bahar, de baas van Lotus en voormalig directielid bij Ferrari, maakt zich sterk dat Lotus hooguit 3 jaar na de introductie van de nieuwe serie modellen uit de rode cijfers zal zijn.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Victor Muller bellen?

Geplaatst door: sjef kleyweg op