BMW verslaat Mercedes in VS

BMW mag zich het populairste premiummerk op de Amerikaanse markt noemen.

In de VS werden door de autofabrikant uit Beieren afgelopen jaar namelijk 247.907 auto’s verkocht versus 245.192 exemplaren voor de collega’s uit Stuttgart. Het laatste jaar waarin Mercedes-Benz in de VS aan kop ging in het premiumsegment was in 1999. Daarna nam Lexus het stokje over, maar die speler valt als gevolg van de door de tsunami veroorzaakte productieproblemen terug tot de derde plaats: er werden door de Toyota dochter ‘slechts’ 198.552 orders genoteerd.

Buiten de podiumplaatsen zien we een goed presterend Volvo met 24,6 procent hogere verkopen. Land Rover realiseerde een plus van 19,6 procent en Audi verkocht 15,7 procent meer auto’s maar is in de VS met 117.561 verkopen nog niet half zo groot als BMW. Porsche trok 14,6 procent meer klanten. Cadillac liet ook een plus zien (3,7 procent) maar dit was minder dan de algehele afzettoename van auto’s in de VS waardoor het General Motors label per saldo marktaandeel moest inleveren. Lincoln, Infiniti, Acura, Jaguar en het reeds genoemde Lexus zijn allemaal premiummerken die in 2011 minder klanten trokken in de VS. Saab zat op jaarbasis wel licht in de plus (maar niet voldoende om haar marktaandeel uit 2010 vast te kunnen houden), maar was in december met afstand de slechtst presterende partij met 74,9 procent lagere verkopen.

Jeep, dat in de VS niet echt als een premiummerk gezien wordt, deed het in 2011 dankzij de Grand Cherokee uitstekend met 44,0 procent hogere verkopen. Andere merken die meer dan 20 procent hogere verkopen wisten te realiseren waren Mitsubishi, Kia, Volkswagen, Mini en Ram. Toyota en Honda zagen hun afzet vorig jaar in de VS allebei dalen, maar het grootste probleem deed zich voor bij Smart dat 12,3 procent terugviel en niet meer dan 5.198 auto’s wist te verkopen. Dat is veel te weinig om op termijn te kunnen overleven op de Amerikaanse markt. Dat ook Fiat het met de 500 moeilijk heeft in de VS (er waren 50.000 orders begroot maar het werden er uiteindelijk slechts 19.769), is geen toeval: de consument aldaar neemt modellen die kleiner zijn dan een Fiesta of Jazz/Fit niet serieus.

Bron: Autointernationaal

BMW verslaat Mercedes in VS - Automobielmanagement.nl

BMW verslaat Mercedes in VS

BMW mag zich het populairste premiummerk op de Amerikaanse markt noemen.

In de VS werden door de autofabrikant uit Beieren afgelopen jaar namelijk 247.907 auto’s verkocht versus 245.192 exemplaren voor de collega’s uit Stuttgart. Het laatste jaar waarin Mercedes-Benz in de VS aan kop ging in het premiumsegment was in 1999. Daarna nam Lexus het stokje over, maar die speler valt als gevolg van de door de tsunami veroorzaakte productieproblemen terug tot de derde plaats: er werden door de Toyota dochter ‘slechts’ 198.552 orders genoteerd.

Buiten de podiumplaatsen zien we een goed presterend Volvo met 24,6 procent hogere verkopen. Land Rover realiseerde een plus van 19,6 procent en Audi verkocht 15,7 procent meer auto’s maar is in de VS met 117.561 verkopen nog niet half zo groot als BMW. Porsche trok 14,6 procent meer klanten. Cadillac liet ook een plus zien (3,7 procent) maar dit was minder dan de algehele afzettoename van auto’s in de VS waardoor het General Motors label per saldo marktaandeel moest inleveren. Lincoln, Infiniti, Acura, Jaguar en het reeds genoemde Lexus zijn allemaal premiummerken die in 2011 minder klanten trokken in de VS. Saab zat op jaarbasis wel licht in de plus (maar niet voldoende om haar marktaandeel uit 2010 vast te kunnen houden), maar was in december met afstand de slechtst presterende partij met 74,9 procent lagere verkopen.

Jeep, dat in de VS niet echt als een premiummerk gezien wordt, deed het in 2011 dankzij de Grand Cherokee uitstekend met 44,0 procent hogere verkopen. Andere merken die meer dan 20 procent hogere verkopen wisten te realiseren waren Mitsubishi, Kia, Volkswagen, Mini en Ram. Toyota en Honda zagen hun afzet vorig jaar in de VS allebei dalen, maar het grootste probleem deed zich voor bij Smart dat 12,3 procent terugviel en niet meer dan 5.198 auto’s wist te verkopen. Dat is veel te weinig om op termijn te kunnen overleven op de Amerikaanse markt. Dat ook Fiat het met de 500 moeilijk heeft in de VS (er waren 50.000 orders begroot maar het werden er uiteindelijk slechts 19.769), is geen toeval: de consument aldaar neemt modellen die kleiner zijn dan een Fiesta of Jazz/Fit niet serieus.

Bron: Autointernationaal