De verkopen van GM lagen 8,3 procent hoger dan het voorgaande verkoopjaar, 2010, met 2.351.610 verkopen. De joint ventures van GM, Shanghai GM en SAIC-GM-Wuling noteerden een grote vraag waardoor GM voor het zevende achtereenvolgende jaar het best verkopende, wereldwijd opererende automerk was in China. "GM bleef de concurrentie voor ondanks een kleine terugval in de groei van de industrie", aldus Kevin Wale, president en managing director van de GM China Group. "GM en onze joint ventures introduceerde 12 nieuwe modellen in 2011 terwijl onze productiemogelijkheden zijn toegenomen om tegemoet te komen aan de stijgende vraag".

Shanghai GM was China’s marktleider op personenwagengebied in 2011 met 1.200.355 verkopen; een toename van 16,2 procent vergeleken met 2010. SAIC-GM-Wuling was koploper op het gebied van verkopen van kleine bestelwagens. Er werden 1.285.820 van dergelijke voertuigen verkocht; een stijging van 4,8 procent op jaarbasis. FAW-GM verkocht 56.132 voertuigen in China. Buick verkocht 645.537 auto’s; een toename van 17,4 procent. Met name de Excelle (onze Opel Astra) scoorde goed met 253.514 eenheden, terwijl de LaCrosse (technisch en qua formaat grotendeels identiek aal de Saab 9-5) goed was voor 103.366 verkopen. In 2011 namen de verkopen van Chevrolet in China toe met 9,4 procent; het merk realiseerde een recordaantal van 595.068 eenheden. De Cruze was opnieuw het meest verkochte model met 221.196 verkopen. Op de tweede plaats eindigde de New Sail (Spark) met 166.693 registraties. Cadillac haalde het boek met records ook door in 2011 30.008 auto’s te verkopen; een stijging van 72,8 procent vergeleken met 2010. Topper was de SRX met 20.000 verkopen. Opel, dat in China geen auto’s bouwt, scoorde 4.864 verkopen, met de Antara als meest populaire model. Het merk Wuling bracht 1.193.708 auto’s op de thuismarkt, terwijl het nieuwe label Baojun, sinds augustus 2011 actief, in een korte periode 21.854 auto’s verkocht.

Ook is GM nu actief geworden op de occasionmarkt. Door Shanghai Chengxin Used Car Operation is namelijk een hypermarket in gebruik genomen. "Dit jaar ziet er voor GM in China ook veelbelovend uit", zegt Wale. "Wij verwachten dat de markt voor zowel personenwagens als bestelwagens zal groeien".

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding