Het Franse concern laat weten niet aan de door Italiaanse topman Sergio Marchionne gestelde voorwaarden te willen voldoen en dat hij een alliantie dus wel op zijn buik kan schrijven. Dat heeft Frédéric Saint-Geours, de recent aangetreden merkenchef van Citroën en Peugeot, in een reactie op de flirt van Marchionne laten weten. Toch verkeert PSA niet in de positie om erg kritisch te zijn, want het autoconcern verkeert momenteel in zwaar weer. Citroën en Peugeot wisten vorig jaar 52 duizend auto’s minder te verkopen dan in 2010 en kwam door dit 1,5 procent negatieve resultaat uit op een afzet van iets meer dan 3,5 miljoen exemplaren.

Van het totaal nam Peugeot afgerond drievijfde voor zijn rekening en Citroën de overige 1,4 miljoen auto’s. PSA wist meer auto’s te verkopen in China en Rusland, maar daarmee kon het verlies in Europa niet worden gecompenseerd. Met name in het B-segment heeft PSA terrein verloren. De Citroën DS3 verkoopt weliswaar boven verwachting, maar dat lijkt voor een belangrijk deel ten koste te gaan van de afzet van de C3: 40 procent van de kopers van een DS3 is namelijk niet nieuw voor het merk. Verder was de 207 vorig jaar duidelijk op zijn retour. PSA denkt dit jaar het tij te kunnen keren met de Peugeot 208.

Bron: Autointernationaal