Investeerders VS wijzen compensatie Porsche af

Een groep van investeerders uit Amerika die twee miljard dollar aan schadeloosstelling had geëist van Porsche Holding heeft bekendgemaakt dat men een schikkingsvoorstel van Porsche heeft ontvangen maar ook afgewezen.

Dat meldt The Financial Times. De groep van ruim dertig investeerders wil door de Porsche Holding gecompenseerd worden voor vermeende misleiding van de markt in 2008 toen Porsche geheel onverwacht plannen ontvouwde om de veel grotere Volkswagen Groep over te nemen. James Sabella, van juristenfirma Grant & Eisenhofer, vertegenwoordigt de Amerikaanse groep en die heeft donderdag inderdaad verklaard dat een aantal maanden geleden een aanbod is ontvangen en afgewezen. Hij wilde er verder geen commentaar op geven.

Eerder had het Duitse blad Manager Magazin geschreven dat Porsche een aanbod op tafel had gelegd van een enkele honderden miljoenen euro’s (‘low triple digit million’) om de zaak te schikken. De eisers zouden dan ook van verdere stappen moeten afzien. Porsche wil geen commentaar geven maar heeft wel de claims van de groep afgewezen.

Volkswagen werd in 2008 eventjes ’s wereld waardevolste bedrijf toen Porsche bekendmaakte hoeveel opties op aandelen Volkswagen men in handen had gekregen. Een optie is een contract die de koper (Porsche) het recht geeft, niet de verplichting, de aandelen te kopen voor een afgesproken prijs binnen een bepaalde periode. Toen bekend werd hoe groot dat aantal was, ontstond een run op de aandelen Volkswagen ontstond omdat die aandelen dus geleverd moesten worden. Dat had een enorme prijsstijging van het Volkswagen-aandeel tot gevolg en de hedge fondsen moesten gigantische kosten maken om hun posities af te dekken. Het plan van Porsche om Volkswagen over te nemen mislukte uiteindelijk nadat het bedrijf zo’n hoge schuldenlast had gekregen dat het een jaar later bijna failliet ging.  Sindsdien hebben investeerders uit de VS en Europa klachten ingediend over de handelwijze van Porsche en compensatie daarvoor geëist, in totaal voor zo’n vijf miljard euro.

In Amerika heeft in december 2010 een federale rechtbank de oorspronkelijke eis van twee miljard dollar al afgewezen, op basis van de redenering dat men niet in Amerika om compensatie kon vragen. De fondsen willen in beroep gaan. Verder werken nog steeds twee aanklagers in Stuttgart aan een onderzoek tegen twee voormalige managers van Porsche (ceo Wiedeking en cfo Härter) onder meer vanwege marktmanipulatie.

Zie ook: Wiedeking en Härter stappen op

Investeerders VS wijzen compensatie Porsche af - Automobielmanagement.nl

Investeerders VS wijzen compensatie Porsche af

Een groep van investeerders uit Amerika die twee miljard dollar aan schadeloosstelling had geëist van Porsche Holding heeft bekendgemaakt dat men een schikkingsvoorstel van Porsche heeft ontvangen maar ook afgewezen.

Dat meldt The Financial Times. De groep van ruim dertig investeerders wil door de Porsche Holding gecompenseerd worden voor vermeende misleiding van de markt in 2008 toen Porsche geheel onverwacht plannen ontvouwde om de veel grotere Volkswagen Groep over te nemen. James Sabella, van juristenfirma Grant & Eisenhofer, vertegenwoordigt de Amerikaanse groep en die heeft donderdag inderdaad verklaard dat een aantal maanden geleden een aanbod is ontvangen en afgewezen. Hij wilde er verder geen commentaar op geven.

Eerder had het Duitse blad Manager Magazin geschreven dat Porsche een aanbod op tafel had gelegd van een enkele honderden miljoenen euro’s (‘low triple digit million’) om de zaak te schikken. De eisers zouden dan ook van verdere stappen moeten afzien. Porsche wil geen commentaar geven maar heeft wel de claims van de groep afgewezen.

Volkswagen werd in 2008 eventjes ’s wereld waardevolste bedrijf toen Porsche bekendmaakte hoeveel opties op aandelen Volkswagen men in handen had gekregen. Een optie is een contract die de koper (Porsche) het recht geeft, niet de verplichting, de aandelen te kopen voor een afgesproken prijs binnen een bepaalde periode. Toen bekend werd hoe groot dat aantal was, ontstond een run op de aandelen Volkswagen ontstond omdat die aandelen dus geleverd moesten worden. Dat had een enorme prijsstijging van het Volkswagen-aandeel tot gevolg en de hedge fondsen moesten gigantische kosten maken om hun posities af te dekken. Het plan van Porsche om Volkswagen over te nemen mislukte uiteindelijk nadat het bedrijf zo’n hoge schuldenlast had gekregen dat het een jaar later bijna failliet ging.  Sindsdien hebben investeerders uit de VS en Europa klachten ingediend over de handelwijze van Porsche en compensatie daarvoor geëist, in totaal voor zo’n vijf miljard euro.

In Amerika heeft in december 2010 een federale rechtbank de oorspronkelijke eis van twee miljard dollar al afgewezen, op basis van de redenering dat men niet in Amerika om compensatie kon vragen. De fondsen willen in beroep gaan. Verder werken nog steeds twee aanklagers in Stuttgart aan een onderzoek tegen twee voormalige managers van Porsche (ceo Wiedeking en cfo Härter) onder meer vanwege marktmanipulatie.

Zie ook: Wiedeking en Härter stappen op