Collectie Saab Museum kan intact blijven

De collectie van 120 unieke Saabs in het Saab Museum kan blijven bestaan dankzij een reddingsactie van de stad Trollhättan, Saab AB en Wallenberg Foundation.

Dat melden Zweedse media. Het museum kan blijven dankzij de stad Trollhättan, vliegtuigfabrikant Saab AB (waaruit Saab Automobile is voortgekomen) en de Wallenberg Foundation die samen ruim drie miljoen euro voor de collectie zouden hebben betaald. Het pronkstuk van het museum is natuurlijk de UrSaab, het eerste Saab-prototype uit de geschiedenis.

De curator had het plan om de auto’s desnoods apart van elkaar te verkopen, om de opbrengst te maximaliseren. Hij wil als curator dat er geld binnenkomt en houdt geen rekening met sentimenten van liefhebbers van het merk Saab of met het belang van industrieel erfgoed in het algemeen. 

Klik HIER voor een foto-impressie van het museum.

Reacties

De curator moet wel degelijk rekening houden met industrieel erfgoed in Zweden. De vraag is alleen wanneer het erfgoed is. De Zweedse overheid kan verbieden de collectie te verkopen. De totale collectie is veel meer waard dan 3 miljoen dus de curator heeft de makkelijke weg genomen. Wel goed voor Zweden trouwens zo.

Geplaatst door: Tom van Zanten op

Ter info: De curator in deze zaak is een zij.

Geplaatst door: Eric op

Soms, heel soms in het leven, zijn er van die zaken die met geld niets te maken mogen hebben, maar gaan andere waarden voor. Dit is zo’n moment. Het juiste in historisch perspectief is geschied.

Geplaatst door: Pieter Gabriels op
Collectie Saab Museum kan intact blijven - Automobielmanagement.nl

Collectie Saab Museum kan intact blijven

De collectie van 120 unieke Saabs in het Saab Museum kan blijven bestaan dankzij een reddingsactie van de stad Trollhättan, Saab AB en Wallenberg Foundation.

Dat melden Zweedse media. Het museum kan blijven dankzij de stad Trollhättan, vliegtuigfabrikant Saab AB (waaruit Saab Automobile is voortgekomen) en de Wallenberg Foundation die samen ruim drie miljoen euro voor de collectie zouden hebben betaald. Het pronkstuk van het museum is natuurlijk de UrSaab, het eerste Saab-prototype uit de geschiedenis.

De curator had het plan om de auto’s desnoods apart van elkaar te verkopen, om de opbrengst te maximaliseren. Hij wil als curator dat er geld binnenkomt en houdt geen rekening met sentimenten van liefhebbers van het merk Saab of met het belang van industrieel erfgoed in het algemeen. 

Klik HIER voor een foto-impressie van het museum.

Reacties

De curator moet wel degelijk rekening houden met industrieel erfgoed in Zweden. De vraag is alleen wanneer het erfgoed is. De Zweedse overheid kan verbieden de collectie te verkopen. De totale collectie is veel meer waard dan 3 miljoen dus de curator heeft de makkelijke weg genomen. Wel goed voor Zweden trouwens zo.

Geplaatst door: Tom van Zanten op

Ter info: De curator in deze zaak is een zij.

Geplaatst door: Eric op

Soms, heel soms in het leven, zijn er van die zaken die met geld niets te maken mogen hebben, maar gaan andere waarden voor. Dit is zo’n moment. Het juiste in historisch perspectief is geschied.

Geplaatst door: Pieter Gabriels op