Zweedse overheid is Saabs grootste schuldeiser

Saab’s schuldenlast is van Europees naar nationaal niveau overgeheveld.

De Zweedse overheid heeft namelijk de EIB-lening van 217 miljoen euro terugbetaald. Ze stonden er borg voor, dus het wachten was op het moment dat de schuld terugbetaald moest worden.

Het Zweedse Debt Office heeft een kort persbericht gepubliceerd met de strekking dat zij (en dus de Zweedse belastingbetaler) een transactie ter waarde van 2,2 miljard SEK (247 miljoen euro) aan de Europese Investeringsbank hebben voltooid. Hiermee zit de EIB veilig, en mag Zweden proberen het geld terug te halen bij Saab AB.

Het is dus te hopen dat een overname van een van de geïnteresseerde partijen slaagt, en zelfs dan zal het nog een heel karwei worden om het geld terug te krijgen. De Zweedse overheid heeft wel 2 zeer belangrijke bedrijfsonderdelen in onderpand gekregen: Saab Automobile Parts AB (de zeer winstgevende tak die reserveonderdelen levert en die NIET failliet is). Dat bedrijf draait gewoon door. Ook krijgt de overheid nog de opbrengst van Saab Automobile Tools AB. Die tak is wel failliet verklaard, maar zal zeker nog het nodige opleveren.

Overigens heeft ook GM nog wel een appeltje te schillen met Saab, in de vorm van onbetaalde leningen, die bijdragen aan Saabs totale schuld van zo’n 800/900 miljoen euro.

Bron: Autoblog

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Zweedse overheid is Saabs grootste schuldeiser - Automobielmanagement.nl

Zweedse overheid is Saabs grootste schuldeiser

Saab’s schuldenlast is van Europees naar nationaal niveau overgeheveld.

De Zweedse overheid heeft namelijk de EIB-lening van 217 miljoen euro terugbetaald. Ze stonden er borg voor, dus het wachten was op het moment dat de schuld terugbetaald moest worden.

Het Zweedse Debt Office heeft een kort persbericht gepubliceerd met de strekking dat zij (en dus de Zweedse belastingbetaler) een transactie ter waarde van 2,2 miljard SEK (247 miljoen euro) aan de Europese Investeringsbank hebben voltooid. Hiermee zit de EIB veilig, en mag Zweden proberen het geld terug te halen bij Saab AB.

Het is dus te hopen dat een overname van een van de geïnteresseerde partijen slaagt, en zelfs dan zal het nog een heel karwei worden om het geld terug te krijgen. De Zweedse overheid heeft wel 2 zeer belangrijke bedrijfsonderdelen in onderpand gekregen: Saab Automobile Parts AB (de zeer winstgevende tak die reserveonderdelen levert en die NIET failliet is). Dat bedrijf draait gewoon door. Ook krijgt de overheid nog de opbrengst van Saab Automobile Tools AB. Die tak is wel failliet verklaard, maar zal zeker nog het nodige opleveren.

Overigens heeft ook GM nog wel een appeltje te schillen met Saab, in de vorm van onbetaalde leningen, die bijdragen aan Saabs totale schuld van zo’n 800/900 miljoen euro.

Bron: Autoblog

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding