General Motors blijft problemen houden met de winstgevendheid van zijn Europese activiteiten, en dochteronderneming Opel/Vauxhall is daarvan de oorzaak. Onder het herstructureringsplan van oktober 2009 werd de fabriek in Antwerpen gesloten en werden 8,3 duizend arbeidsplaatsen geschrapt. Als onderdeel van die deal zouden de vakbonden maatregelen steunen die een besparing van 265 miljoen euro per jaar zouden opleveren, tot 2014. De Wall Street Journal meldde dat de directie van GM overweegt twee fabrieken te sluiten, namelijk de Opel-fabriek in Bochum en de Vauxhall-fabriek in Ellesmere Port. Dat gaat de wonden die de Opel-medewerkers opliepen toen GM probeerde Opel te verkopen, weer opnieuw openrijten.

De ondernemingsraad van Opel heeft gezegd dat men niet is geïnformeerd over plannen om fabrieken te sluiten. Die plannen zouden in strijd zijn met de gemaakte afspraken met GM. "De afspraken die gemaakt zijn, sluiten uit dat er fabrieken worden gesloten en dat er personeel gedwongen moet afvloeien voor eind 2014", zegt Wolfgang Schäfer-Klug in de zakenkrant Financial Times.

Het management van Opel heeft alleen de obligate stelling naar buiten gebracht ‘dat men winstgevend moet opereren in een uitdagende omgeving’. Het management zou praten over diverse opties maar geeft verder geen commentaar.