In de verzameling zit onder andere een zeldzame type 94 Sonett Super Sport uit 1956. Van deze auto zijn slechts 6 exemplaren gebouwd en het te veilen exemplaar werd destijds gekocht door de directeur van het Noord Amerikaanse verkoopkantoor van Saab, Robert J. "Bob" Sinclair.
Daarnaast zien we onder andere nog een Sonett Fastback uit 1967: één van de 258 exemplaren die was uitgevoerd met de originele 3 cilinder tweetakt motor (voorzien van 3 carburateurs). Ook zit er nog een 96 wedstrijdwagen uit 1960 in de collectie (het exemplaar waarmee Erik Carlsson de RAC rally van dat jaar won), evenals een vroege 99 Turbo en natuurlijk ontbreekt een 900 Turbo Cabriolet evenmin.
De auto’s worden als één serie verkocht, waardoor de collectie bij elkaar blijft. Liefhebbers kunnen hun bod achterlaten bij McTevia & Associates; het advocatenkantoor dat het faillissement van Saab North America afhandelt. Zie rechts van dit artikel de fotogalerij. Een klik op de foto levert een groter formaat.
Klik HIER voor de berichtgeving over het fabrieksmuseum in Trollhättan.
De Saab Sonett Fastback uit 1967 heeft wel een Lotus Europa achtige uitstraling, waar is deze Saab Sonnet Coupe ontworpen ??
De Saab Sonet (1 N) Coupe is gewoon in Zweden ontworpen en gebouwd in de Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) in Arlöv.
De 900 Convertible was toch het geesteskind van ASC, the American Sunroof Company? Of werkten zij in opdracht van die meneer Sinclair? Wie weet het?
Lijkt er wel op Jeroen:
http://www.autoweek.com/article/20090512/CARNEWS/905119985
en
http://www.autoweek.com/article/20060612/FREE/60605007