Een jaar eerder kon het concern nog een winst in de boeken zetten van 621 miljoen euro. "De zwakke resultaten ondermijnen onze strategie niet", zo stelt financieel directeur Jean-Babtiste de Chatillon in een toelichting. Het concern wil extra gaan bezuinigen en bedrijfsonderdelen verkopen, waaronder de transportdivisie Gefco, om de resultaten te verbeteren.

PSA kondigde eerder al een daling van de autoverkopen aan over 2011 van anderhalf procent naar 3,5 miljoen exemplaren. Dat was het gevolg van de zwakke vraag in Europa en van het feit dat de Peugeot 207 op zijn laatste benen loopt. De omzet is desondanks gestegen met zeven procent tot 59,9 miljard euro. Dat komt omdat het concern wel succes boekte met duurdere, relatief hoogwaardige modellen zoals de DS-lijn van Citroën en de Peugeot 508.

Peugeot Citroën zegt in 2011 slachtoffer te zijn geworden van een harde prijzenoorlog in Zuid-Europa, waar het autoconcern een belangrijke marktpositie heeft. Vooral in het segment van de compacte modellen werd hard geknokt. Renault geeft daar de Twingo tegen dumpprijzen weg, hetgeen betekent dat Citroën en Peugeot geen ruimte hebben hogere materiaalkosten bij de C1 en 107 door te berekenen aan de klant. Ook de bevoorradingsproblemen vanuit Japan door de aardbeving speelden een rol.

Op uit de operationele verliezen te komen, wil PSA één miljard euro besparen. Dat is tweehonderd miljoen euro meer dan in oktober werd aangekondigd. "Deze extra besparing heeft geen impact op de werkgelegenheid, zo sust financieel directeur Jean-Baptiste de Chatillon de zaak onmiddellijk. Het bezuinigingspakket van achthonderd miljoen had dat wel. PSA gaat ook voor anderhalf miljard aan activa verkopen, waaronder autoverhuurbedrijf National Citer voor 440 miljoen. Een bedrag van vijfhonderd miljoen moet komen van de verkoop van vastgoed; de rest van de verkoop van Gefco-aandelen, waarvan PSA nu de enige aandeelhouder is.

Voor dit jaar durft PSA geen prognose te maken. De enige doelstelling is een "betekenisvolle vermindering van de schuld", zo luidt de bedrijfsstrategie. Eind 2011 stond PSA voor 3,4 miljard euro bij de banken en andere schuldeisers in het krijt. Wat de autoverkopen betreft verwacht het bedrijf een krimp van tien procent op de Franse markt; de Europese zal vijf procent terugvallen. Groei in China, Rusland en Latijns-Amerika moet dat compenseren. (Bron: Autointernationaal