General Motors boekt recordwinst

General Motors heeft vorig jaar 7,6 miljard dollar winst geboekt. Dat is 62 procent meer dan in 2010 en het hoogste winstcijfer ooit.

De omzet kwam uit op dik 150 miljard dollar, een groei van ruim 11 procent. De cijfers zijn opvallend, want 2,5 jaar geleden moest General Motors nog gered worden door de Amerikaanse overheid. Die bezit nog altijd 32 procent van de aandelen, maar bouwt dat belang geleidelijk af.

In Noord-Amerika is sindsdien een zware herstructurering doorgevoerd waarbij duizenden banen werden geschrapt en merken als Hummer, Pontiac en Saturn werden opgedoekt. In de plaats kwamen nieuwe en zuinigere modellen zoals de Buick LaCrosse en de Chevrolet Cruze die goed aanslaan op de Amerikaanse markt. Met meer dan 9 miljoen verkochte voertuigen is GM nu opnieuw ’s werelds grootste autoproducent vóór Volkswagen en Toyota.

Toch is er ook minder goed nieuws, want in Europa werd er vorig jaar een verlies van 700 miljoen dollar genoteerd. Ook in Zuid-Amerika was er verlies. GM wil nu werk maken van de wederopstanding op die markten, maar of er daarbij banen zullen sneuvelen, is nog niet duidelijk. In Europa werd er in 2010 reeds een Opel fabriek gesloten, namelijk de productiefaciliteit in Antwerpen. Toen sneuvelden er 8.000 van de 48.000 banen bij Opel. De ingreep was nodig om het merk in 2011 break even te laten draaien, maar die doelstelling is dus niet gehaald. In Duitsland zijn er 4 Opel fabrieken, te weten in Rüsselsheim, Bochum, Eisenach en Kaiserslautern. In Groot-Brittannië werken ongeveer 4.000 mensen voor Vauxhall in Ellesmere Port en Luton. Daarnaast heeft GM ook nog fabrieken in Zaragoza in Spanje, Gliwice in Polen en Sint-Petersburg in Rusland. Alle werknemers van General Motors krijgen een bonus van 7.000 dollar per persoon.

Ander minder goed nieuws, dat niet los kan worden gezien van de ontwikkelingen in Europa, is dat in het vierde kwartaal General Motors een nettowinst van ‘slechts’ 500 miljoen dollar (385 miljoen euro) behaalde, wat beneden de verwachting lag. Sterke resultaten op de Noord Amerikaanse markt werden overschaduwd door teleurstellende cijfers in Europa en Zuid-Amerika. De Europese divisie boekte een verlies van 747 miljoen dollar (574 miljoen euro). De totale omzet klom op concernniveau met 3 procent tot 38 miljard dollar.

Ondanks het zwakkere laatste kwartaal is General Motors topman Dan Akerson erg in zijn nopjes: "In ons eerste volledige jaar als beursgenoteerd bedrijf hebben we zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de streep groei geboekt, het wereldwijde marktaandeel uitgebreid en hebben we over heel de wereld strategische investeringen gedaan". De topman is positief over de vooruitzichten voor 2012. De omzet zal naar verwachting een verdere groei laten zien.

General Motors moest zoals gezegd in 2009 van de ondergang worden gered met 50 miljard dollar aan steun van de Amerikaanse overheid. In 2010 keerde het concern met groot succes terug op de aandelenbeurs in New York. In dat jaar behaalde GM voor het eerst sinds 2004 weer winst. Tussen 2005 en 2009 leden de Amerikanen nog verliezen van in totaal 88 miljard dollar.

Bron: Autointernationaal

General Motors boekt recordwinst - Automobielmanagement.nl

General Motors boekt recordwinst

General Motors heeft vorig jaar 7,6 miljard dollar winst geboekt. Dat is 62 procent meer dan in 2010 en het hoogste winstcijfer ooit.

De omzet kwam uit op dik 150 miljard dollar, een groei van ruim 11 procent. De cijfers zijn opvallend, want 2,5 jaar geleden moest General Motors nog gered worden door de Amerikaanse overheid. Die bezit nog altijd 32 procent van de aandelen, maar bouwt dat belang geleidelijk af.

In Noord-Amerika is sindsdien een zware herstructurering doorgevoerd waarbij duizenden banen werden geschrapt en merken als Hummer, Pontiac en Saturn werden opgedoekt. In de plaats kwamen nieuwe en zuinigere modellen zoals de Buick LaCrosse en de Chevrolet Cruze die goed aanslaan op de Amerikaanse markt. Met meer dan 9 miljoen verkochte voertuigen is GM nu opnieuw ’s werelds grootste autoproducent vóór Volkswagen en Toyota.

Toch is er ook minder goed nieuws, want in Europa werd er vorig jaar een verlies van 700 miljoen dollar genoteerd. Ook in Zuid-Amerika was er verlies. GM wil nu werk maken van de wederopstanding op die markten, maar of er daarbij banen zullen sneuvelen, is nog niet duidelijk. In Europa werd er in 2010 reeds een Opel fabriek gesloten, namelijk de productiefaciliteit in Antwerpen. Toen sneuvelden er 8.000 van de 48.000 banen bij Opel. De ingreep was nodig om het merk in 2011 break even te laten draaien, maar die doelstelling is dus niet gehaald. In Duitsland zijn er 4 Opel fabrieken, te weten in Rüsselsheim, Bochum, Eisenach en Kaiserslautern. In Groot-Brittannië werken ongeveer 4.000 mensen voor Vauxhall in Ellesmere Port en Luton. Daarnaast heeft GM ook nog fabrieken in Zaragoza in Spanje, Gliwice in Polen en Sint-Petersburg in Rusland. Alle werknemers van General Motors krijgen een bonus van 7.000 dollar per persoon.

Ander minder goed nieuws, dat niet los kan worden gezien van de ontwikkelingen in Europa, is dat in het vierde kwartaal General Motors een nettowinst van ‘slechts’ 500 miljoen dollar (385 miljoen euro) behaalde, wat beneden de verwachting lag. Sterke resultaten op de Noord Amerikaanse markt werden overschaduwd door teleurstellende cijfers in Europa en Zuid-Amerika. De Europese divisie boekte een verlies van 747 miljoen dollar (574 miljoen euro). De totale omzet klom op concernniveau met 3 procent tot 38 miljard dollar.

Ondanks het zwakkere laatste kwartaal is General Motors topman Dan Akerson erg in zijn nopjes: "In ons eerste volledige jaar als beursgenoteerd bedrijf hebben we zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de streep groei geboekt, het wereldwijde marktaandeel uitgebreid en hebben we over heel de wereld strategische investeringen gedaan". De topman is positief over de vooruitzichten voor 2012. De omzet zal naar verwachting een verdere groei laten zien.

General Motors moest zoals gezegd in 2009 van de ondergang worden gered met 50 miljard dollar aan steun van de Amerikaanse overheid. In 2010 keerde het concern met groot succes terug op de aandelenbeurs in New York. In dat jaar behaalde GM voor het eerst sinds 2004 weer winst. Tussen 2005 en 2009 leden de Amerikanen nog verliezen van in totaal 88 miljard dollar.

Bron: Autointernationaal