Pininfarina gered (tot 2018)

De noodlijdende Italiaanse auto-ontwerper en carrosseriebouwer Pininfarina heeft na jarenlange gesprekken een overeenkomst bereikt voor een herstructurering van de schuld.

Dat heeft het bedrijf tegen persbureau Reuters gezegd. Het roemruchte autobedrijf dat onder meer voor Ferrari, Maserati en Alfa Romeo ontwerpt, kwam in 2008 in de problemen toen de Europese automarkt inzakte. Onder druk van de financiële problemen besloot het bedrijf zich niet langer op de carrosserieproductie van sportauto’s toe te leggen, maar zich te richten op de ontwerptak.

Sindsdien onderhandelde het bedrijf met de schuldeisers voor een herstructurering ter waarde van €182,9 mln. Tegen het einde van maart zal het akkoord worden ondertekend, zei ceo Pietro Angori. Het verlieslatende Pininfarina zal dan tot 2018 krijgen om de schulden terug te betalen, in plaats van tot 2015. Ook zal het rentetarieven betalen die onder het marktniveau liggen, aldus cfo Gianfranco Albertini.

De herstructurering moet samen met de nieuwe bedrijfskoers weer winst opleveren. De omzet is wel ingezakt: in 2007 zette Pininfarina nog €670 mln om, waarvan het meeste voor rekening van de fabricagetak kwam. In de eerste negen maanden van 2011 werd echter maar €45 mln omgezet. Op 22 maart volgen de jaarresultaten.

Pininfarina werd in 1930 opgericht door Battista "Pinin" Farina. Een jaar later verscheen de eerste door het bedrijf ontworpen auto, de Lancia Dilambda. Sindsdien tekende het talloze auto’s, waaronder de nieuwste Ferrari, de Ferrari FF.

Bron: FD

Pininfarina gered (tot 2018) - Automobielmanagement.nl

Pininfarina gered (tot 2018)

De noodlijdende Italiaanse auto-ontwerper en carrosseriebouwer Pininfarina heeft na jarenlange gesprekken een overeenkomst bereikt voor een herstructurering van de schuld.

Dat heeft het bedrijf tegen persbureau Reuters gezegd. Het roemruchte autobedrijf dat onder meer voor Ferrari, Maserati en Alfa Romeo ontwerpt, kwam in 2008 in de problemen toen de Europese automarkt inzakte. Onder druk van de financiële problemen besloot het bedrijf zich niet langer op de carrosserieproductie van sportauto’s toe te leggen, maar zich te richten op de ontwerptak.

Sindsdien onderhandelde het bedrijf met de schuldeisers voor een herstructurering ter waarde van €182,9 mln. Tegen het einde van maart zal het akkoord worden ondertekend, zei ceo Pietro Angori. Het verlieslatende Pininfarina zal dan tot 2018 krijgen om de schulden terug te betalen, in plaats van tot 2015. Ook zal het rentetarieven betalen die onder het marktniveau liggen, aldus cfo Gianfranco Albertini.

De herstructurering moet samen met de nieuwe bedrijfskoers weer winst opleveren. De omzet is wel ingezakt: in 2007 zette Pininfarina nog €670 mln om, waarvan het meeste voor rekening van de fabricagetak kwam. In de eerste negen maanden van 2011 werd echter maar €45 mln omgezet. Op 22 maart volgen de jaarresultaten.

Pininfarina werd in 1930 opgericht door Battista "Pinin" Farina. Een jaar later verscheen de eerste door het bedrijf ontworpen auto, de Lancia Dilambda. Sindsdien tekende het talloze auto’s, waaronder de nieuwste Ferrari, de Ferrari FF.

Bron: FD