Dat meldt Z24. Afgelopen december pompte de Europese Centrale Bank 489 miljard euro in het banksysteem door ongelimiteerd goedkope leningen met een looptijd van drie jaar aan te bieden, tegen een rente van één procent. Een tweede ronde van driejarige financiering door de ECB staat eind februari op stapel. Maar banken zijn niet de enige belangstellenden. Ook autobouwers, die via financieringsmaatschappijen eigen bankdochters hebben, overwegen mee te doen.

Zo kijkt Volkswagen serieus naar de nieuwe leenronde van de ECB, meldt de zakenkrant The Financial Times. Directeur Stefan Rolf van Volkswagen Financial Services ziet lenen via de ECB als een interessante extra financieringsmogelijkheid. Ook PSA Peugeot Citroën heeft aangegeven dat financieringstak Banque PSA in gesprek is met de Centrale Bank. BMW, dat ook een bankdochter heeft, wilde geen commentaar geven en Renault heeft geen plannen om een beroep te doen op de Centrale Bank, zo meldt de FT.

Dat Europese autobouwers alle mogelijkheden aangrijpen om de kosten te drukken, is niet vreemd. De overcapaciteit in de productie en een structureel dalende vraag in Europa zorgen voor lage marges. De beslissing van Mitsubishi om met autoproductie bij NedCar te stoppen, staat niet op zich. Afgelopen donderdag meldde GM dat zijn Europese dochter Opel over 2011 een verlies van 750 miljoen dollar heeft geleden.

De enige structurele oplossing lijkt een verdere reductie van het aantal autofabrieken in Europa, al ligt dit politiek vaak gevoelig. Uit cijfers van dataspecialist IHS blijkt dat er afgelopen jaar zo’n twintig miljoen auto’s in Europa werden geproduceerd, op een productiecapaciteit van 25,5 miljoen. IHS rekent op een verdere daling van de benuttingsgraad van fabrieken, van 79 procent in 2011 tot zeventig procent dit jaar. (bronnen: FT/Economist/Z24)