Lamborghini biedt kostbare speeltjes aan voor rijken en de alsmaar toenemende groep geldsmijters in China zet de bolides uit Sant’Agata Bolognese nog steeds ver bovenaan hun verlanglijstje. Levert leuke clubjes op, al die superwagentjes van Duits/Italiaanse origine. Vorig jaar nam het aantal verkochte Lamborghini’s in China dan ook toe met 70 procent (tot 342 exemplaren). In 2010 waren er 206 Chinezen die hun hand op staken voor een Lamborghini en in 2009 nog maar 80.

Maar de economische groei in China is in het vierde kwartaal van 2011 afgenomen tot het laagste niveau in de afgelopen 2 jaar. Het Ministerie van Handel heeft vorige week slechte vooruitzichten gegeven voor de export uit het land: "Er is een boel onzekerheid en dat betekent dat veel potentiële kopers hun plannen uitstellen", vertelt Christian Mastro, verkoopmanager van Lamborghini in de Chinese regio. "Het aantal mensen dat geld heeft voor een Lamborghini is nou eenmaal niet onbeperkt". Vorige maand voorspelde Rolls-Royce al dat de verwachte groei in China "minder explosief" zou zijn.

Komt de groeispurt van de laatste jaren nu tot een eind? Niet volgens de verwachtingen van Mastro. Wel zal het aantal verkochte auto’s stukken lager uitvallen dan gepland. Zo’n 20 à 30 procent groei voor 2012 is nu waar op gerekend wordt. Oftewel fors minder dan de plus die vorig jaar gerealiseerd werd (70 procent). En als Lamborghini zijn prognose voor China neerwaarts moet bijstellen, dan kan iedereen op zijn klompen aanvoelen dat dit ook voor de collega uit Maranello geldt. Het verwachtte groeipercentage verschilt overigens ook per type sportwagen: "Het segment van de Aventador zal in 2012 bijvoorbeeld nog maar een kwart groeien, waar het vorig jaar nog is verdubbeld", aldus Mastro. In China ligt de leeftijd van de Lamborghini koper gemiddeld 20 jaar lager dan in Europa.

Lamborghini laat het er echter niet bij zitten en breid het aantal Chinese dealers met 6 uit tot 20. Daarnaast gaat het marketing/evenementen budget omhoog met 20 procent. Maar stel, de keuze voor een Aventador heb je als rijke Chinese meneer al gemaakt, hoe lang is dan de wachttijd? Welnu, dat is nog steeds 18 maanden. Het merk hoopt dit jaar 900 exemplaren van de Aventadors in elkaar te schroeven en 80 daarvan gaan naar de Aziatische grootmacht. Deze batch is dus al uitverkocht.

Bron: Autointernationaal