Volgens media in Sofia ligt het streefdoel op een productie van ongeveer vijftigduizend voertuigen per jaar. Naast Bulgarije en diens buurlanden worden vooral EU-landen als afzetmarkt beoogd.

De fabriek heeft een oppervlakte van vijfhonderdduizend vierkante meter en biedt werk aan ongeveer 120 mensen. Met onderdelen uit China vervaardigen ze dit jaar voorlopig vierduizend voertuigen. Op termijn moeten tot tweeduizend mensen in de fabriek werken. Vermoedelijk koos de Chinese constructeur voor Bulgarije als uitvalbasis vanwege de goedkope  arbeidskrachten en lage belastingen in het nieuwe EU-land. Net zoals de Japanse en Koreaanse constructeurs willen ook de Chinezen op lange termijn de West-Europese en de Amerikaanse markt veroveren. Daarvoor willen ze onder meer merken overnemen die momenteel in moeilijkheden zitten. Zo kreeg het Geely concern het Zweedse Volvo in handen. Landgenoot Youngman heeft nog steeds de tanden in Saab.

Bron: Autointernationaal.nl/HLN.BE