Audi boekt operationele winstmarge van 12 procent

Het jaar 2011 was voor Audi AG, net zoals voor zijn concurrenten BMW en Mercedes, het beste jaar ooit. Bestuursvoorzitter Rupert Stadler maakte vandaag bekend dat met ruim 1,3 miljoen verkochte auto’s op operationeel niveau een winst van 5,3 miljard euro werd behaald. Dat is ruim 12 procent van de omzet.

De operationele winst of bedrijfsresultaat is de netto omzet minus de kosten van het behalen van die omzet, dus zonder rekening te houden met rente, belastingen en bijzondere baten. De Engelse term is EBIT, earnings before interest and taxes. Met deze operationele winstmarge van 12 procent staat Audi aan de top van de lijst van grootste fabrikanten van premium modellen. Over 2011 boekte Audi dus een marge van 12,1 procent en in 2010 was dat nog 9,4 procent, terwijl concurrenten BMW en Mercedes dat jaar op 8,0 respectievelijk 9,4 procent uitkwamen. Audi en de beide andere Duitse fabrikanten profiteeerden vooral van de goede verkopen China  en Noord-Amerika. De omzet van de rijke VW-dochter steeg in 2011 met 24,4 procent  tot 44,1 miljard euro dankzij de afzet van ruim 1,3 miljoen auto’s (+19%). Topman Robert Stadler verwacht dit jaar opnieuw records te behalen op het gebied van het aantal afleveringen, omzet en winst. "Wij willen voortborduren op dit jaar, het meest succesvolle in onze geschiedenis en we willen sterker groeien dan de markt. Experts verwachten dat de markt wereldwijd in 2012 met zo’n vier procent zal toenemen."

Meer over de jaarcijfers van Audi in AM 5 van 16 maart. De afdeling Research & Development legt zich dit jaar vooral toe op technologiën waarmee het merk zijn leus ‘Vorsprung dürch Technik’ wederom gestalte wil geven. Daartoe zijn de ontwikkelingsingenieurs vooral gericht op het ontwikkelen van nieuwe ideeën en technologieën in diverse gebieden en volgens Audi vaak in een ‘opzettelijk onconventionele’ manier.  De projecten worden vaak samen met strategische partners in gang gezet voor een brede blik op de mogelijkheden om tot werkelijke innovaties te komen. Audi zegt bezig te zijn met zeven nieuwe projecten, waarvan sommige nog in een voorontwikkelingsstadium zijn en sommige al rijp zijn voor productie.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Audi boekt operationele winstmarge van 12 procent - Automobielmanagement.nl

Audi boekt operationele winstmarge van 12 procent

Het jaar 2011 was voor Audi AG, net zoals voor zijn concurrenten BMW en Mercedes, het beste jaar ooit. Bestuursvoorzitter Rupert Stadler maakte vandaag bekend dat met ruim 1,3 miljoen verkochte auto’s op operationeel niveau een winst van 5,3 miljard euro werd behaald. Dat is ruim 12 procent van de omzet.

De operationele winst of bedrijfsresultaat is de netto omzet minus de kosten van het behalen van die omzet, dus zonder rekening te houden met rente, belastingen en bijzondere baten. De Engelse term is EBIT, earnings before interest and taxes. Met deze operationele winstmarge van 12 procent staat Audi aan de top van de lijst van grootste fabrikanten van premium modellen. Over 2011 boekte Audi dus een marge van 12,1 procent en in 2010 was dat nog 9,4 procent, terwijl concurrenten BMW en Mercedes dat jaar op 8,0 respectievelijk 9,4 procent uitkwamen. Audi en de beide andere Duitse fabrikanten profiteeerden vooral van de goede verkopen China  en Noord-Amerika. De omzet van de rijke VW-dochter steeg in 2011 met 24,4 procent  tot 44,1 miljard euro dankzij de afzet van ruim 1,3 miljoen auto’s (+19%). Topman Robert Stadler verwacht dit jaar opnieuw records te behalen op het gebied van het aantal afleveringen, omzet en winst. "Wij willen voortborduren op dit jaar, het meest succesvolle in onze geschiedenis en we willen sterker groeien dan de markt. Experts verwachten dat de markt wereldwijd in 2012 met zo’n vier procent zal toenemen."

Meer over de jaarcijfers van Audi in AM 5 van 16 maart. De afdeling Research & Development legt zich dit jaar vooral toe op technologiën waarmee het merk zijn leus ‘Vorsprung dürch Technik’ wederom gestalte wil geven. Daartoe zijn de ontwikkelingsingenieurs vooral gericht op het ontwikkelen van nieuwe ideeën en technologieën in diverse gebieden en volgens Audi vaak in een ‘opzettelijk onconventionele’ manier.  De projecten worden vaak samen met strategische partners in gang gezet voor een brede blik op de mogelijkheden om tot werkelijke innovaties te komen. Audi zegt bezig te zijn met zeven nieuwe projecten, waarvan sommige nog in een voorontwikkelingsstadium zijn en sommige al rijp zijn voor productie.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding