Zij willen hun krachten en mogelijkheden bundelen om de winstgevendheid van beide bedrijven te vergroten en om hun concurrentiekracht in Europa sterk vergroten. De al in gang gezette inspanningen van beide bedrijven afzonderlijk om hun winstgevendheid te vergroten, blijven overigens gewoon in tact.

De alliantie is gebouwd op twee pijlers: het delen van platforms, componenten en modules enerzijds en het oprichten van een wereldwijde joint venture voor de gezamenlijke inkoop van goederen, componenten en services. Op jaarbasis gaat het om een inkoopvolume van 125 miljard dollar. Elk bedrijf blijf afzonderlijke zijn producten op de markt brengen en de onderlinge concurrentie zal ook blijven bestaan.  De alliantie geeft beide partijen de vrijheid nog andere vormen van samenwerking aan te gaan.

Door de alliantie verwacht PSA ongeveer een miljard euro binnen te krijgen door een kapitaalvergroting via een aandelenemissie (‘rights issue’) bij de bestaande aandeelhouders van PSA Peugeot Citroën – het gaat om een groep banken en om de familie Peugeot. De familie zal ook een investering doen om aan te geven dat men vertrouwen heeft in het succes van de alliantie. Via de rights issue wordt aan bestaande aandeelhouders het recht gegeven een proportioneel aantal van exra aandelen te kopen voor een vastgesteld bedrag binnen een bepaalde periode.

Verder is GM van plan om een aandeel van zeven procent te verwerven in PSA, waarmee het ook meteen de grootste aandeelhouder zou worden na de familie Peugeot (30%). Dat brengt bij Peugeot Citroën geld in het laadje wat gunstig is gezien de schuldenlast van het Franse bedrijf. "Deze alliantie brengt enorme kansen voor beide bedrijven", zegt ceo Dan Akerson van GM in de persverklaring. "Alle synergiën van de alliantie brengen GM op koers voor duurzame winstgevende groei in Europa." Zijn collega van Peugeot Citroën, Philippe Varin, vindt het sluiten van de alliantie een geweldig opwindend moment. "Dit partnerschap biedt heel veel potentieel op gebied van ontwikkeling. Met de steun van onze traditionele aandeelhouders en de komst van de nieuwe aandeelhouder (GM) zal  de nieuwe groep profiteren."

GM en Peugeot Citroën gaan wereldwijd platforms, modules en componenten delen om kosten te besparen door de volumes en de efficiëntie te vergroten. Men gaat ook met geavanceerde technologie gezamenlijk de emissies te lijf.  In eerste instantie zullen de bedrijven zich richten op kleine en middelgrote auto’s, mpv’s en crossovers. De partijen overwegen ook samen een nieuw gezamenlijk platform te ontwikkelen voor een ‘low emission vehicle’. Het eerste gezamenlijk ontwikkelde voertuig is gepland voor 2016.

In de alliantie kijkt men ook naar uitbreiding van de samenwerking op gebied van logistiek en transport.  GM zal op dit vlak een strategische samenwerking starten met Gefco, de transportdochter van PSA. Gefco moet gaan zorgen voor logistieke services in Europa en in Rusland.  Het totaaleffect van de synergiën door de alliantie is gecalculeerd op twee miljard dollar per jaar, in de komende vijf jaar. Men zegt dat de opbrengsten gelijkelijk over de twee bedrijven zullen worden verdeeld.

Toezicht op de alliantie komt van een bestuursorgaan waarin van beide bedrijven een gelijk aantal afgevaardigden zitting zal hebben.