Dat meldt Financial Times. De afwaardering (van status Baa3 tot Ba1) van Moody’s kwam nadat gisteren de verkoopcijfers van auto’s in Frankrijk bekend werden. Die cijfers onderstreepten nog eens hoe groot de uitdagingen op de korte termijn voor beide fabrikanten zijn. Peugeot Citroën en General Motors verkochten resp. 25 en 29 procent minder auto’s in Frankrijk (jaar op jaar tot en met februari) , terwijl het marktgemiddelde -18 procent was. De beide concerns maakten woensdag bekend dat  zij samen auto’s,  componenten en modules gaan ontwikkelen en dat ze samen een joint venture oprichten voor de inkoop.  Dat zou beide bedrijven ongeveer een miljard euro per jaar aan besparingen moeten gaan opleveren binnen vijf jaar.

Om GM te helpen zijn aandeel in Peugeot te financieren, zal Peugeot voor een miljard euro aan nieuwe aandelen uitgeven aan GM en aan zijn andere aandeelhouders, waarvan de familie Peugeot met dertig procent de grootste is. Die uitgifte zou dinsdag 6 maart moeten gebeuren.  GM zal dan intekenen voor ongeveer een derde deel ervan en daarmee een aandeel van zeven procent verwerven in PSA Peugeot Citroën.

De aandelen van Peugeot daalden gisteren met bijna vier procent in waarde nadat Moody’s de afwaardering van de kredietwaardigheid had bekendgemaakt. Moody’s heeft de motivatie dat PSA een ‘gigantische operationele stress’ tegemoet gaat en dat de verbintenis met GM in eerste instantie kosten met mee zal brengen die een negatieve invloed hebben op het bedrijfsresultaat.  Moody’s wijst erop dat allianties in het verleden vaak niet het verwachte resultaat hebben opgeleverd.