Staking vrachtautochauffeurs: Fiat sluit vijf fabrieken

Fiat is gedwongen vijf van zijn fabrieken in Italië tijdelijk te sluiten, als gevolg van de aanhoudende staking van vrachtwagenchauffeurs.

Door de sluiting zullen de komende drie weken zo’n twintigduizend Fiats minder van de band rollen. Volgens topman Sergio Marchionne kan de stilstand hem dit jaar tot tien procent marktaandeel op de binnenlandse markt kosten. 

De vrachtwagenchauffeurs staken tegen een hogere dieselaccijns die de regering in Rome wil invoeren in het kader van de bezuinigingen. Door die acties en de daarmee gepaard gaande wegblokkades loopt voor Fiat zowel de aanvoer van onderdelen spaak als de afvoer van nieuwe auto’s naar de dealers. ‘’Onder deze omstandigheden kunnen we niet goed werken, dus gaan de fabrieken dicht’,’ aldus Marchionne. Overigens ligt de topman al tijden met de bonden in de clinch over de werkpraktijken en productiviteit in de Italiaanse fabrieken. Over de problemen hoopt Marchionne volgende week een persoonlijk gesprek te hebben met premier Mario Monti.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Staking vrachtautochauffeurs: Fiat sluit vijf fabrieken - Automobielmanagement.nl

Staking vrachtautochauffeurs: Fiat sluit vijf fabrieken

Fiat is gedwongen vijf van zijn fabrieken in Italië tijdelijk te sluiten, als gevolg van de aanhoudende staking van vrachtwagenchauffeurs.

Door de sluiting zullen de komende drie weken zo’n twintigduizend Fiats minder van de band rollen. Volgens topman Sergio Marchionne kan de stilstand hem dit jaar tot tien procent marktaandeel op de binnenlandse markt kosten. 

De vrachtwagenchauffeurs staken tegen een hogere dieselaccijns die de regering in Rome wil invoeren in het kader van de bezuinigingen. Door die acties en de daarmee gepaard gaande wegblokkades loopt voor Fiat zowel de aanvoer van onderdelen spaak als de afvoer van nieuwe auto’s naar de dealers. ‘’Onder deze omstandigheden kunnen we niet goed werken, dus gaan de fabrieken dicht’,’ aldus Marchionne. Overigens ligt de topman al tijden met de bonden in de clinch over de werkpraktijken en productiviteit in de Italiaanse fabrieken. Over de problemen hoopt Marchionne volgende week een persoonlijk gesprek te hebben met premier Mario Monti.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding