Daar zal vanaf volgend jaar een compacte Fiat SUV (vermoedelijk 500X genaamd) in productie gaan, die ook naar de VS geëxporteerd zal worden. Even later (begin 2014) volgt ook een Jeep op hetzelfde platform (Small Wide). In 2013 zullen in de grote fabriek in Turijn reeds tegen de 280 duizend Fiats geproduceerd worden en vanaf 2014 komt daar min of meer een zelfde aantal bij aan Jeeps. Intussen zal niet ver daar vandaan in Grugliasco de productie gestart zijn van een nieuwe E-segment Maserati. Dat zal deze zomer al het geval zijn.

Er gaan geen fabrieken dicht en Marchionne heeft bij Monti benadrukt dat alle productielocaties in Italië zullen produceren voor een intercontinentale export, dus geen modellen meer die louter voor de Europese markt bestemd zijn.

Maar Marchionne had het vooral ook over de Italiaanse industrie als geheel. Men besprak nieuwe voorwaarden voor maximale flexibiliteit. Akkoorden met bonden moeten voortaan volgens een meerderheidssysteem tot stand kunnen komen. Wanneer een minderheid het plan afwijst, mag dit niet langer een obstakel vormen. Monti was het daar roerend mee eens. Er is werk aan de winkel, want Fiat’s Europese marktaandeel is de afgelopen maand geslonken naar 7,2% ten opzichte van de 7,8% van februari vorig jaar (verkoopdaling van -16,5%).

Bron: Auto Edizione