De Russische automarkt kreeg de afgelopen jaren zo’n beetje de zwaarste klappen van de crisis in Europa. Door de scherpe economische inzinking en het instorten van de olie-export daalden de autoverkopen er in 2009 met liefst vijftig procent. Maar het daarop volgende jaar kon die klap al weer voor een flink deel worden opgevangen door een groei met dertig procent terwijl afgelopen jaar – mede door een sloopregeling – een nog sterkere groei van veertig procent geboekt kon worden. Dat betekent overigens dat er vorig jaar in Rusland nog altijd ‘maar’ tweeënhalf miljoen nieuwe auto’s werden verkocht terwijl Duitsland bijna 3,2 miljoen haalde. Verwacht wordt echter wel dat de Russische markt ook de komende jaren blijft groeien, mogelijk in een wat langzamer tempo, waarmee Rusland toch op weg is om in 2014, misschien 2015, de grootste van Europa te worden. "Maar er hangt veel af van het economische klimaat, waar de Russen nog gevoeliger voor lijken te zijn dan anderen. Als de zaken goed gaan, kopen ze volop. Gaat het slecht, dan houden ze de hand opeens helemaal op de knip. Dat is precies wat er gebeurde tijdens de laatste crisis, elders zakte de automarkt hooguit twintig procent in maar in Rusland was de klap vijftig procent", zegt Stanley Root, auto-analist bij consultantsbureau PricewaterhouseCoopers. 

Dat vertrouwen in de Russische markt blijkt ook uit een aantal nieuwe initiatieven van de grote autofabrikanten. In de eerste plaats willen Renault-Nissan het grootste Russische autobedrijf AvtoVaz (Lada) nog verder inlijven. De Frans-Japanse alliantie bezit momenteel twintig procent van AvtoVaz maar wil dat aandeel uiterlijk eind dit jaar tot net iets meer dan vijftig procent opvoeren. In dat kader is ook interessant dat Nissan er hardop over denkt het oude merk Datsun weer op straat te brengen als apart ‘brand’ voor goedkope auto’s waarvoor dan ook een fabriek in Rusland neergezet zou moeten worden. Verder heeft Fiat-Chrysler een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Sberbank met als doel om Jeeps en Chryslers in Rusland zelf te gaan bouwen. Sberbank, de grootste bank in het land, zal 850 miljoen euro aan financiering verstrekken en krijgt daarmee een belang van twintig procent in de nieuwe fabriek. Die fabriek komt bij Sint-Petersburg en krijgt in eerste instantie een nogal bescheiden capaciteit van 120 duizend auto’s per jaar die vanaf eind volgend jaar van de band moeten rollen.