Jonge Amerikanen kopen fietsen en geen auto’s

Autofabrikanten maken zich zorgen over afnemende belangstelling voor autorijden in de Verenigde Staten. De Facebook-generatie fietst en loopt.

Amerikaanse autofabrikanten en marketeers breken zich het hoofd over het rare gedrag van jonge Amerikanen. De Facebook-generatie (ook wel Millennials of de Generatie Y genoemd) koopt namelijk geen auto’s. Ze fietsen graag en lopen is ook in onder jongeren. Komt dat door de crisis (tenslotte kopen jongeren ook geen huizen) of is er meer aan de hand (jonge mensen trouwen ook minder)?

Uit onderzoek blijkt dat steeds minder jongeren hun rijbewijs halen. Het Amerikaanse ideaal was altijd op je 16e je rijbewijs halen en dan meteen een auto kopen. Dat is veranderd. In 2008 had de helft van de 19-jarigen zijn/haar rijbewijs gehaald; in 1998 was dat nog tweederde. Voor de verkoop van nieuwe auto’s zijn de cijfers nog dramatischer.

Weekblad The Atlantic zet de economische (werkloosheid, crisis, ingestorte huizenmarkt) en sociologische trends (jongeren hebben een langere adolescentie, groeiend milieubewustzijn) op een rij. Omdat jongeren ook aangeven dat ze liever in de stad wonen dan in de suburbs of op het platteland (80 procent heeft een voorkeur voor een stedelijke woonomgeving) zou de afnemende belangstelling voor auto’s wel eens blijvend kunnen zijn, zo denkt het weekblad.

Fietsenfabrikanten en -winkels varen er wel bij. Afgelopen jaar is het aantal verkochte fietsen met 13 procent gestegen in de Verenigde Staten. Ook steeds meer Amerikaanse forensen kiezen voor de fiets.

Bron: BNR

Reacties

Denk dat het met de crisis en het bestedingsbudget van de jongeren wel meevalt. Ze geven het alleen anders uit dan “vroeger”. Als je optelt wat een gemiddelde jongere nu tussen zijn 15e en 25e uitgeeft aan Iphones, Ipads en andere I luxe… Hebben we het nog niet eens gehad over die vakantie naar Azië of Afrika (overal schijnt toch dezelfde zon?) Als je dan geen auto of geen huis meer kunt kopen, vooral niet zeuren.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Dat zat er al een tijdje aan te komen. Naast mede-eigenaar van AutoDisk BV ben ik tegenwoordig ook mede-eigenaar van Rolling Orange Bikes in New York (www.rollingorangebikes.com). Nederlandse fietsen zijn een gewild product!

Geplaatst door: Marc van der Aart op
Jonge Amerikanen kopen fietsen en geen auto’s - Automobielmanagement.nl

Jonge Amerikanen kopen fietsen en geen auto’s

Autofabrikanten maken zich zorgen over afnemende belangstelling voor autorijden in de Verenigde Staten. De Facebook-generatie fietst en loopt.

Amerikaanse autofabrikanten en marketeers breken zich het hoofd over het rare gedrag van jonge Amerikanen. De Facebook-generatie (ook wel Millennials of de Generatie Y genoemd) koopt namelijk geen auto’s. Ze fietsen graag en lopen is ook in onder jongeren. Komt dat door de crisis (tenslotte kopen jongeren ook geen huizen) of is er meer aan de hand (jonge mensen trouwen ook minder)?

Uit onderzoek blijkt dat steeds minder jongeren hun rijbewijs halen. Het Amerikaanse ideaal was altijd op je 16e je rijbewijs halen en dan meteen een auto kopen. Dat is veranderd. In 2008 had de helft van de 19-jarigen zijn/haar rijbewijs gehaald; in 1998 was dat nog tweederde. Voor de verkoop van nieuwe auto’s zijn de cijfers nog dramatischer.

Weekblad The Atlantic zet de economische (werkloosheid, crisis, ingestorte huizenmarkt) en sociologische trends (jongeren hebben een langere adolescentie, groeiend milieubewustzijn) op een rij. Omdat jongeren ook aangeven dat ze liever in de stad wonen dan in de suburbs of op het platteland (80 procent heeft een voorkeur voor een stedelijke woonomgeving) zou de afnemende belangstelling voor auto’s wel eens blijvend kunnen zijn, zo denkt het weekblad.

Fietsenfabrikanten en -winkels varen er wel bij. Afgelopen jaar is het aantal verkochte fietsen met 13 procent gestegen in de Verenigde Staten. Ook steeds meer Amerikaanse forensen kiezen voor de fiets.

Bron: BNR

Reacties

Denk dat het met de crisis en het bestedingsbudget van de jongeren wel meevalt. Ze geven het alleen anders uit dan “vroeger”. Als je optelt wat een gemiddelde jongere nu tussen zijn 15e en 25e uitgeeft aan Iphones, Ipads en andere I luxe… Hebben we het nog niet eens gehad over die vakantie naar Azië of Afrika (overal schijnt toch dezelfde zon?) Als je dan geen auto of geen huis meer kunt kopen, vooral niet zeuren.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Dat zat er al een tijdje aan te komen. Naast mede-eigenaar van AutoDisk BV ben ik tegenwoordig ook mede-eigenaar van Rolling Orange Bikes in New York (www.rollingorangebikes.com). Nederlandse fietsen zijn een gewild product!

Geplaatst door: Marc van der Aart op