De groei moet met name van ontwikkelingslanden komen. Geely wil zijn ambitieuze plan binnen 2 jaar realiseren. Indien men slaagt, zal koploper Chery Automobile als grootste Chineze auto-exporteur van de troon gestoten worden.

De in Hongkong beursgenoteerde autofabrikant is van plan om dit jaar fabrieken te openen in Wit-Rusland en Uruguay, zo laat Gui Shengyue, de bestuursvoorzitter van Geely, in een interview weten. "Geely streeft ernaar om in 2015 ten minste de helft van zijn omzet uit het buitenland te halen. Ik ben ervan overtuigd dat we binnen 2 jaar in staat zullen zijn om de grootste van de Chinese auto-exporteurs te worden", aldus Gui. "We zullen ons concentreren op het stimuleren van de export naar ontwikkelingslanden en op hetzelfde moment plannen we om uit te breiden in de ontwikkelde economieën".

Geely, Great Wall Motor en ook het door Warren Buffett gesteunde BYD willen zich focussen op de export nu de binnenlandse vraag naar auto’s veel minder sterk groeit dan voorheen of bij sommige merken zelfs stagneert. Export is ook noodzakelijk vanwege de grote overcapaciteit in het land. Alle autofabrieken in het land kunnen samen 40 miljoen voertuigen per jaar produceren. Dat is veel dan de binnenlandse vraag van ongeveer 27 miljoen voertuigen. "De verkoop van auto’s in China gaat de voorspelde toename van 8 procent dit jaar waarschijnlijk niet halen als gevolg van de vertraagde economische groei en de stijgende brandstofkosten", zo stelt Gu Xianghua, plaatsvervangend secretaris-generaal van China Association of Automobile Manufacturers".

Geely verkocht vorig jaar op exportmarkten afgerond 38.000 auto’s. Daarmee was men een stuk kleiner dan Chery, dat 158.900 auto’s exporteerde. Chery sloot eerder deze maand een joint venture met Tata Motors’ Jaguar Land Rover.

Bron: Autointernationaal