Het Italiaanse Piaggio, met het hoofdkantoor in Pisa, zal zijn jaarlijkse productie van Vespa’s verdubbelen door in West-India 150 duizend scooters per jaar te gaan produceren als onderdeel van het plan om de tweewieler rijdende middenklasse van India voor zich te winnen. Piaggio is in volume de grootste Europese fabrikant van tweewielers  en opende al bedrijven in Vietnam (2009) en Indonesië (2011). In het afgelopen jaar steeg de afzet in Azië met de helft, terwijl de afzet in Europa en de VS slecht was. Piaggio gaat een gemodificeerde versie van de Vespa LX op de markt brengen via ‘boutique’ showrooms in 35 steden. Ze moeten ongeveer 67 duizend roepies opbrengen (1.270 dollar). "Dit is de volgende stap op het pad van de expansiestrategie voor India", zegt ceo Roberto Collanino tegen Financial Times. "En het is de volgende fase in onze strategie van globalisering."

India is wereldwijd de grootste markt voor brommers en motorfietsen en Piaggio boekte er 187 miljoen dollar omzet in 2011 (+55%).  In India worden zo’n twaalf miljoen (lichte) motorfietsen per jaar verkocht. Piaggio moet concurreren met fabrikanten als Hero en Bajaj. Hoewel de auto het ultieme doel is voor veel Indiërs uit de middenklasse, koopt nog steeds driekwart van hen een tweewieler omdat die goedkoper is en praktischer in de drukte.

De Vespa scooter is een opmerkelijk succes voor Piaggio. De wereldwijde verkopen namen toe van vijftigduizend in 2003 tot honderdvijftigduizend in 2011, met name dankzij Azië.