En dat terwijl de ECD (European Car Dealers, onderdeel van Cecra) niet zo lang geleden nog uitging van een bescheiden marktkrimp voor Italië van een handvol procenten. Maar ook de vooruitzichten voor de komende jaren zijn zodanig somber dat  Federauto-voorman Filippo Pavan Bernacchi ervan uitgaat dat 30 procent van de huidige 2.250 Italiaanse dealers kans loopt nog dit jaar te moeten sluiten. Tien jaar geleden waren er nog 3.450 autodealers actief in Italië.

Met name voor de thuismerken is er geen enkel zicht op verbetering. Research groep Quintegia constateerde onlangs dat Volvo het meest populaire merk is bij Italiaanse consumenten, gevolgd door Lexus en Chevrolet. Bij autodealers is Volkswagen het meest gewilde agentuur, gevolgd door Hyundai en Ford. In beide voorkeurrijtjes spelen de Italiaanse merken geen rol van betekenis. Federauto stuurde onlangs een brief naar de Italiaanse autofabrikanten waarin zij opriep tot een radicale heroriëntatie op hun businessmodel.

Datzelfde Federauto beklaagde zich in april nog bij premier Monti over de harde aanpak van belastingontduiking. Zo heeft Ferrari de verkoop in Italië in het eerste kwartaal met 51 procent zien dalen en Maserati zelfs met 70 procent. Volgens Bernacchi durven rijke Italianen nauwelijks meer in een dure wagen te rijden, omdat zij daarmee de aandacht zouden kunnen trekken van overijverige belastinginspecteurs. De schade voor de auto-industrie van deze ‘demonisering’ schat Bernacchi op ruim 100 miljoen euro voor dit jaar.