Volgens Varin zijn de bezuinigingsmaatregelen die PSA tot nu toe heeft genomen niet voldoende gebleken. De vakbonden hebben al vast een voorschot genomen door vandaag (28/6) een demonstratie te organiseren voor het hoofdkantoor van PSA waaraan, althans volgens die bonden, zeker vijftienhonderd werknemers hebben deelgenomen.

PSA is in 2009 begonnen met het eerste ‘plan de performance’ dat tot nu toe 3,7 miljard aan besparingen heeft opgeleverd. Vorig jaar oktober is daar nog eens een pakket van achthonderd miljoen overheen gekomen. Maar beide merken van PSA, Peugeot en Citroen, krijgen als geen andere klappen op de voor hen belangrijke Europese markt. Bovendien krijgt de samenwerking met GM, meer specifiek met Opel, steeds meer vorm. Eerder deze week werd bekend dat in dat kader mogelijk twee Franse middenklasse-auto’s, de Citroen C5 en de Peugeot 508, wellicht in de Opel-fabrieken in Rüsselsheim gebouwd gaan worden. Bovendien wil PSA zelf schuiven met verschillende modellen tussen haar Franse fabrieken. Dat zou alles bij elkaar eens te meer de doodsteek betekenen voor Peugeot’s eigen fabriek in Aulnay-sous-Bois maar kan op wat langere termijn ook het einde inluiden van andere PSA-vestigingen in Frankrijk, Spanje of andere Europese landen.