Renault heeft wereldwijd 1,3 miljoen auto’s verkocht in de eerste helft van het jaar, dat is 3,3 procent minder dan in de zelfde periode van 2011. Goede resultaten in Rusland en Brazilië hebben de neergang in Europa niet kunnen compenseren. Renault maakte ook bekend dat de verkopen buiten Europa tot een record zijn gestegen (620 duizend), een toename van 14,3 procent. Maar in Europa was de daling dus 14,9 procent.

De situatie in Europa, en met name in Frankrijk, is zo ernstig geworden dat Renault de Franse regering om een vorm van steun voor de automobielindustrie heeft gevraagd. Eerder werd dat gedaan met slooppremies bijvoorbeeld. Jérôme Stoll, de commercieel directeur, zei dat hij een nieuwe steunmaatregel met vertrouwen tegemoet ziet. De regering heeft beloofd daarover in deze maand meer bekend te maken. Stoll zei ook dat hij hoopt dat Renault zijn totale afzet nog kan vergroten dit jaar. "Maar dan mag de Europese markt niet verder inzakken", zegt hij in Financial Times. Renault hoopte tot dusver op een weredlwijde afzetvergroting van drie tot vier procent maar Stoll zei dat zoiets niet langer mogelijk is.

Afgezien van zijn problemen in Europa doet Renault het beter dan Peugeot Ctroën, dankzij Renault’s aandeel in de opkomende markten. Die verkopen maken 47 procent van de afzet van Renault uit.