"De vraag van dit moment betekent dat we produceren in een tempo dat een beetje te hoog is", zegt ceo Olof Persson in Financial Times. Volvo heeft in het tweede kwartaal wereldwijd 53 duizend orders gekregen en dat is negentien procent minder dan in Q2 van 2011. Maar in Noord-Amerika zijn de orders met 47 procent afgenomen tot ruim vijftienduizend.

Uit het kwartaalrapport blijkt dat de verschillen in Europa groot zijn.  Volvo merkt op dat de teloorgang van Zuid-Europa zich heeft uitgespreid naar Frankrijk, en daar heeft dochterbedrijf Renault Trucks last van. In Centraal- en Noord-Europa zou de vraag ongeveer stabiel zijn maar al met al boekte Volvo in Europa 21,5 duizend orders, dertien procent minder dan in Q2 van 2011.

Volvo handhaaft zijn voorspelling voor het hele jaar 2012 dat de totale truckmarkt in Europa 230 duizend vrachtwagens gaat opnemen en in Amerika 250 duizend. Verder in de toekomst,  is de verwachting dat het marktaandeel van Volvo zal afhangen van de nieuwe motor die voldoet aan de Euro6-eisen voor 2014. De nieuwe motor zou veel schoner zijn en bijna tachtig procent minder NOx uitstoten. Die motor komt vanaf 2013 in de Volvo Trucks.