Het slechtere resultaat komt door een extra investering in een nieuwe assemblagelijn voor compacte auto’s en door hogere ontwikkelingskosten. De omzet steeg wel, zo maakte de autofabrikant bekend.  De kwartaalwinst voor belasting daalde van 2,58 miljard in 2011 naar 2,24 miljard, zo meldt Stuttgart. De omzet steeg met tien procent naar 28,9 miljard. Daimler verkocht wereldwijd 570 duizend auto’s en bedrijfswagens, een stijging van acht procent ten opzichte van Q2 van 2011.

Topman Dieter Zetsche zei dat de economische onzekerheid in alle regio’s groot is. Daimler blijft echter bij zijn doelstelling voor een stabiele winst over het hele boekjaar (was in 2011 negen miljard euro).  Daimler maakte ook bekend de investeringen in een Duitse fabriek te zullen verdubbelen. Dat is nodig voor de productie van nieuwe modellen, kleinere auto’s, in een poging om de concurrentie met Audi en BMW aan te kunnen.  Audi heeft als doelstelling dit jaar 1,4 miljoen personenauto’s te verkopen, BMW verkocht er in de eerste helft van het jaar 833 duizend (inclusief Mini) en wil over het hele jaar opnieuw een record boeken. De groep zal zeker op 1,6 miljoen eenheden uitkomen.

Zie ook: Daimler breidt productiecapaciteit uit