Dat blijkt uit de cijfers die zijn gepresenteerd. Ten opzichte van Q2 in 2011 harkte de autobouwer zeven procent meer omzet binnen, aangezien de consument nog steeds warmloopt voor het merk. Maar het ebit (opbrengst vóór afdracht van rente en belasting) kelderde met negentien procent. De oorzaak? Grotere investeringen, hogere personeelskosten en hevige concurrentie in de markt. Verkoopondersteuning van dealers is met name in het steeds armlastiger wordende Zuid-Europa nodig. Ondanks de aanhoudende groei in opkomende markten (+ 31 procent voertuigen in China in Q2) is ‘Europa’ nog altijd goed voor circa de helft van BMW’s verkopen.

De resultaten van de Duitsers zijn volgens een markanalist in de Financial Times "eerder goed dan geweldig." Ook al is er begrip voor de hogere uitgaven die het concern heeft moeten doen en de moeilijker wordende markt, was de verwachting bij analisten dat de achteruitgang van de verdiensten slechts "bescheiden" zou zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding